25 lat Michała Znanieckiego w teatrze – pod takim tytułem odbędzie się cykl imprez, podczas których reżyser będzie świętował 25 lat pracy zawodowej. Obchody potrwają od 29 września do 10 października, a w trakcie odbędą się spektakle, spotkania z artystą oraz promocja książki. Cały program rozpięty będzie między trzema miastami – Krakowem (główna część obchodów), Chorzowem i Katowicami. Opera Krakowska jest dla Michała Znanieckiego miejscem ważnym i wyjątkowym, dlatego to właśnie tu postanowił świętować. Na scenie przy ul. Lubicz zrealizował ważne w swojej karierze spektakle takie jak: nagradzany Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego, prapremierową Miłość do trzech pomarańczy S. Prokofiewa, inspirowany kinem Felliniego Don Giovanni W.A. Mozarta czy przejmujący traktat o życiu – Król Roger K. Szymanowskiego.
Michał Znaniecki jest autorem ponad 200 spektakli w najważniejszych teatrach całego świata. Do wielu z nich sam przygotował scenografię i kostiumy. Działa także jako pedagog, nauczając i prowadząc kursy dla młodych adeptów sztuki teatralnej. Obchody 25-lecia pracy zawodowej Michała Znanieckiego rozpoczną się spektaklem Eugeniusz Oniegin (29 września i 1 października), za który reżyser otrzymał w 2011 roku nagrodę Premios Líricos Teatro Campoamor dla najlepszej produkcji premierowej roku w Hiszpanii. Tę romantyczną operę, opartą na poemacie Puszkina o tym samym tytule nazwał Czajkowski „scenami lirycznymi", podkreślając poetyckość dzieła. Tym tropem podążają twórcy inscenizacji. Nie eksponując realistycznych szczegółów, tworzą poetycko-liryczną opowieść o straconych złudzeniach, o czasie, który wprawdzie leczy rany, ale też oddala od uniesień młodości, ogołaca z marzeń i unicestwia pragnienia wszystkich uczestników tej historii. Metaforyczne obrazy, oparte na motywie topniejącego lodu zdają się dopełnić przejmującą muzykę, wibrującą namiętnościami, wyrażającą tęsknotę, smutek i żal. Punktem wyjścia dla reżysera stało się pokazanie przemiany tytułowego bohatera, którego pełne goryczy serce topnieje pod wpływem gorącego uczucia. Spektakl uzupełniają wspaniałe kostiumy oraz muzyka Piotra Czajkowskiego.
5 i 6 października publiczność będzie miała okazję zobaczyć premierowy spektakl Michała Znanieckiego realizowany w ramach cyklu „Głos wykluczonych”: Szukając Leara: Verdi. Reżyser jest założycielem Fundacji Jutropera, która organizuje cykl spektakli teatralno-muzycznych łączących grupy amatorów z profesjonalnymi artystami. Głównym hasłem, które przyświeca temu projektowi jest „wykluczenie”. Spektakl Szukając Leara: Verdi ma na celu przybliżenie świata muzyki i teatru osobom, które na co dzień mają utrudniony dostęp do sztuki. Po raz pierwszy realizowany był w 2013 roku we Wrocławiu. Przez kolejne lata powstawały tam przedstawienia, z których każde angażowało w pracę na scenie inną grupę społecznie wykluczoną. W zaprezentowanym w Operze Krakowskiej spektaklu, obok Wojciecha Malajkata i Jerzego Artysza oraz Marty Miki i solistów Karin Wiktor-Kałuckiej i Ewy Biegas, wystąpią podopieczni krakowskich domów opieki społecznej. Udział osób starszych sprawi, że przedstawienie będzie pogłębione o autentyczne doświadczenia życiowe i emocje każdego uczestnika. Kluczem do wyboru właśnie tej grupy społecznej stały się: szekspirowski Król Lear, kompozytor Giuseppe Verdi oraz temat przemijania i starości. Spektakl Michała Znanieckiego łączy szekspirowski dramat i wybrane fragmenty kompozycji Verdiego, które ten pisał z myślą o operze Król Lear. Verdi przez całe życie chciał skomponować to dzieło, ostatecznie jednak zamierzenia nie udało mu się zrealizować. Projekty społeczne Michała Znanieckiego będą tematem konferencji „Opera Partecipativa” (6 października), w której jako prelegenci wezmą udział politycy, przedstawiciele urzędów i organizacji także z poza granic Polski.
W ramach 25-lecia na krakowskiej scenie zostaną zaprezentowane także Opowieści Hoffmanna (8 i 10 października). Operą J. Offenbacha Michał Znaniecki otworzył 21. Letni Festiwal Opery Krakowskiej. Uwspółcześniona wersja spektaklu spotkała się wtedy z bardzo dobrym przyjęciem ze strony publiczności.
29 września w Operze Krakowskiej odbędzie się wernisaż wystawy Znaniecki na krańcach świata. Będzie ona poświęcona najważniejszym produkcjom Michała Znanieckiego zrealizowanym zarówno w Operze Krakowskiej, jak też innych polskich teatrach muzycznych (Wrocław, Szczecin) oraz tych zagranicznych (Izrael, Argentyna). W Operze Krakowskiej będzie miała miejsce także premiera książki Złota klatka, która jest zapisem obszernego wywiadu, przeprowadzonego z reżyserem przez red. Mateusza Borkowskiego (7 października). Książkę wydaje Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Będzie ona stanowić pewnego rodzaju kompendium reżyserii operowej, od przygotowania do pracy, przez proces produkcji, aż do premiery.