Eugeniusz Oniegin

Muzyka klasyczna

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

Dwóch przyjaciół i dwie piękne siostry w sielankowej scenerii XIX-wiecznej rosyjskiej wsi - operowy przepis na happy end? Nic z tego, z Eugeniusza Oniegina szczęśliwa wychodzi tylko publiczność...

Oniegin – bez wahania!

Dwóch przyjaciół i dwie piękne siostry w sielankowej scenerii XIX-wiecznej rosyjskiej wsi - operowy przepis na happy end? Nic z tego, z Eugeniusza Oniegina szczęśliwa wychodzi tylko publiczność...

Dzieło Piotra Czajkowskiego wystawiono po raz pierwszy w 1879 roku. Libretto stworzyli Konstanty Szyłowski i Modest, brat kompozytora, na podstawie najsłynniejszego dramatu Aleksandra Puszkina. Jego treść była w Rosji tak dobrze znana, że kompozytor mógł pozwolić sobie na pewną swobodę i poprzestać na prezentacji wybranych scen, które najpełniej wyrażają emocje bohaterów. Bo głównym tematem tej opery są tak naprawdę uczucia: z jednej strony prostolinijnej Tatiany, która zdobywa się na odwagę, by otwarcie wyznać miłość, a odtrącenie znosi z niezwykłą godnością, z drugiej - Oniegina, indywidualisty, „zbędnego człowieka", poszukującego sensu i swego miejsca w świecie. Pozornie nie brakuje mu niczego, w rzeczywistości zaś traci wszystko - odrzuca uczucie Tatiany, a w pojedynku zabija swego przyjaciela Leńskiego - i pozostaje ze świadomością zmarnowanych szans.

Gdy kompozytorowi zaproponowano, by wziął na warsztat ten właśnie dramat, dość długo się wahał. Później jednak ogarnął go zachwyt. „Cóż za kopalnia poezji jest w Onieginie" - pisał do Modesta. Geniusz Puszkina i mistrzostwo Czajkowskiego sprawiają, że do Opery Krakowskiej należy się wybrać bez wahania. (Barbara Skowrońska)

Kompozytor: Piotr Czajkowski
Dyrygent: Evgeny Volynskiy

Premiera: 10 grudnia 2010

udostępnij

więcej

Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.