Kino Festiwalowe odgrywa kluczową rolę w kontekście tegorocznej edycji ARS LATRANS Festival: Noir. W końcu noir to termin opisujący styl i gatunek filmu (a także innych form sztuki), który pojawił się na początku XX wieku.
Kino to charakteryzuje się mroczną i pesymistyczną wizją natury ludzkiej i społeczeństwa. Jak widać mroczna atmosfera, intryga i zagadki przyciągają fanów filmu od lat.
Chcieliśmy zaprosić uczestników festiwalu do obejrzenia zarówno klasyki kina noir, jak i współczesnych filmów, w których wyraźnie widać nawiązania i inspirację do oryginalnych noirowych dzieł.
W ramach festiwalu zaprezentowane zostaną dwa filmy: „Sokół maltański” oraz „Czarny węgiel, kruchy lód”.
Oba filmy to znakomite przykłady kina noir, choć różnią się stylem i epoką. „Sokół maltański” to klasyka z lat 40. XX wieku, a „Czarny węgiel, kruchy lód” to chiński dreszczowiec z nowszych czasów.
Kino Festiwalowe zagości w dwóch krakowskich kinach:
„Sokół Maltański” – 23.04. o godzinie 20.00 w Kinie Pod Baranami.
„Czarny węgiel, kruchy lód” – 24.04. o godzinie 20.00 w Kinie Paradox.
Krótkie prelekcje przed projekcjami wygłosi Joanna Łuniewicz – filmoznawczyni, prelegentka, krytyczka i edukatorka filmowa, która specjalizuje się w zagadnieniach związanych z kostiumem oraz aktorstwem filmowym.
Więcej informacji na temat filmu:
„Czarny węgiel, kruchy lód”
2014, Reż. Diao Yinan
Obsada: Fan Liao, Lun-Mei Kwei, Xuebing Wang
Czas trwania: 1h 46 min
W zimnym, opustoszałym krajobrazie chińskiej prowincji, węgiel jest nie tylko źródłem ciepła, ale także tajemnic. Kiedy fragmenty ludzkiego ciała zostają znalezione w wagonach węglowych, detektyw Zhang Zili zostaje wciągnięty w mroczną grę. Śledztwo prowadzi go do tajemniczej kobiety, która może być kluczem do rozwiązania zagadki. W miarę jak śledztwo się komplikuje, Zhang Zili odkrywa, że prawda jest mroczniejsza niż najciemniejsza noc. Czy zdoła odkryć prawdziwego sprawcę, zanim zostanie pochłonięty przez sekrety?