Opera za trzy grosze

Spektakle teatralne

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

Ersan Mondtag sięga w głąb koszmaru, który kryje się pod efektowną powierzchnią tej nietuzinkowej sztuki.

Cóż za historia, magiczna i poruszająca – środowisko gangsterów, egzotyczny dreszcz zbrodni w blasku księżyca nad Soho!Ta najsłynniejsza jak dotąd niemiecka sztuka swój światowy sukces zawdzięcza również temu, że pod jej bezwstydnym humorem i zmysłową muzyką kryje się zło, głęboka socjopatia, które łatwo przeoczyć. Ale gdy, jak ustępujący efekt narkotyku, znika teatralna iluzja, wykreowana rzeczywistość, fabularna matrix – zaczynamy spoglądać na tych wszystkich morderców, kurwy, oszustów, gwałcicieli, jak na własne odbicie w lustrze. Okazuje się, że szumowiny z marginesu społeczeństwa stanowią w istocie jego mroczny rdzeń, w którym toczy się zażarta walka o pozycję: wzajemne pożeranie się, nieustające szukanie kozłów ofiarnych i przyjemność czerpana czyimś kosztem.

Europejski teatr iluzji stracił swą siłę. Podobnie jak seksowni gangsterzy Brechta wkraczają na scenę ze społecznych marginesów – tak w coraz większym stopniu kryzys zrodzony na obrzeżach porządnego społeczeństwa zaczyna zawłaszczać nasz piękny burżuazyjny teatr. Kapitalizm, który przerodził się w kleptokrację, a następnie w gospodarkę wojenną, szydzi z romantycznej wiary w to, że kontrakty i handel zapewnią światu ochronę przed chciwością i przemocą, bo w istocie one właśnie są jego naturą.

Mackie Messer (po polsku: nóż czyli Majcher) przeobraził się w Mackiego MeZera i przyozdabia tym „Z” swoje czołgi.

Ersan Mondtag sięga w głąb koszmaru, który kryje się pod efektowną powierzchnią tej nietuzinkowej sztuki. Koszmaru wszechobecnego w świecie, w którym 97% dóbr jest w posiadaniu 3% społeczeństwa. Gdzie zwykli ludzie są wykorzystywani przez dyktatorów, traktowani jak towar, zastraszani. Gdzie filantropi szykują bunkry na czas apokalipsy, a system, niczym zombie, chciałby pożreć wszystko. Mondtag przedstawia ten horror w sposób tak wyrazisty i mroczny, że rodzi się nadzieja, iż obudzimy się zdumieni i ujrzymy samych siebie takimi, w jakich nie przestawał wierzyć Brecht: nie jako konkurentów walczących o pozycję oraz ofiary zbrodni.

Lecz jako ludzkie istoty pomagające sobie nawzajem.

Spektakl dla widzów dorosłych.

Obsada

  • Przemysław Przestrzelski Mackie Majcher
  • Beata Paluch, Anna Radwan *Celia Peachum
  • Krzysztof Zawadzki Jonatan Peachum
  • Magda Grąziowska, Alicja Wojnowska *Polly Peachum
  • Dorota Segda Jenny- Knajpiarka
  • Stanisław Linowski Brown
  • Paulina Kondrak, Małgorzata Walenda (gościnnie) *Lucy Brown
  • Bogdan Brzyski Filch
  • Krzysztof Stawowy Smith
  • Iwona Budner Betty
  • Małgorzata Gałkowska Dolly
  • Aldona Grochal Molly
  • Urszula Kiebzak Stara Prostytutka
  • Beata Malczewska Vixen, Królowa, Pastor
  • Bolesław Brzozowski, Piotr Sędkowski *Walter
  • Bartosz Gomoła (gościnnie, AST) Jimmy
  • Grzegorz Grabowski Matyjas
  • Mikołaj Kubacki Kuba
  • Rafał Jędrzejczyk Edek
  • Veren De Heddge (gościnnie), Piotr Mateusz Wach (gościnnie) Performerzy
  • * rola dublowana
  • Zespół muzyczny:
  • Piotr Nowak (trąbka)
  • Konrad Pisera (trąbka)
  • Leszek Nowotarski (saksofon, klarnet, flet)
  • Bartosz Bętkowski (saksofon, klarnet, flet)
  • Robert Szczerba (puzon)
  • Mateusz Dudek/Kacper Tracz (bandoneon, akordeon)
  • Grzegorz Frankowski (kontrabas)
  • Krzysztof Oczkowski/ Piotr Grodecki (banjo, gitary, wiolonczela)
  • Leszek Lorent (perkusja)
  • Justyna Skoczek (pianino, harmonium, celesta)

Twórcy

  • Ersan Mondtag Reżyseria, scenografia, choreografia
  • Alexander Naumann Współpraca artystyczna
  • Justyna Skoczek Kierownictwo muzyczne
  • Ada Bystrzycka Reżyseria świateł
  • Josa Marx Kostiumy
  • Thomaspeter Goergen Dramaturgia
  • Maja Wisła-Szopińska, Piotr Sędkowski Asystenci reżysera
  • Alexander Naumann, Jerzy Basiura Asystenci scenografa
  • Julia Ulman Asystentka kostiumografa
  • Agata Dąbek Współpraca dramaturgiczna
  • Krzysztof Sokołowski Inspicjent/Sufler
  • Kurt Weill Muzyka
  • Bruno Winawer, Barbara Witek-Swinarska Przekład
  • Władysław Broniewski, Witold Wirpsza Songi

Udostępnij

Więcej

  • 120/80 zł
Kraków Travel
Kids in Kraków
Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.
<