Ewolucja myślenia

24 lutego 2017

Pat Guzik zapowiada pokaz mody zrównoważonej No Waste Show w ramach Cracow Fashion Week 2017 i podobnie jak Monika Sosna-Pilarczyk z Fashion Revolution Poland przekonuje o konieczności zmian w myśleniu o współczesnym przemyśle modowym.

Kreska robi różnicę

Specjalizująca się w upcyklingu Pat Guzik – projektantka mody i dizajnerka, absolwentka i wykładowca Szkoły Artystycznego Projektowania Ubioru – w swoich działaniach zwraca szczególną uwagę na zagadnienia zrównoważonej mody i odpowiedzialne podejście do środowiska. Jej kolekcja „Heaven Is A Place On Earth”, w której wykorzystała materiały z second-handów, ścinki i odpady, otrzymała główną nagrodę oraz nagrodę specjalną w międzynarodowym konkursie dla młodych projektantów EcoChic Design Award w Hongkongu (2016).

Zadaniem studentów SAPU przygotowujących No Waste Show pod okiem projektantki było wypracowanie własnej techniki pozwalającej na najlepsze wykorzystanie pochodzących „z odzysku” tkanin, tak aby „wpuścić w nie zupełnie nowe życie”. Poszukując tworzywa, autorzy sięgali do „ciucharni”, a także po ubrania porzucone, końcówki tkanin czy materiały ze skazą produkcyjną. Kreacje powstały także z surowców tak nieoczywistych, jak stare zasłony, spadochrony, kołdry czy zasłonki prysznicowe. Dekonstruując gotowe formy, studenci tworzyli nowe struktury i faktury, zgodnie z zasadą „zero waste”, czyli starając się uniknąć pozostawiania ścinków w procesie szycia.

„Nasze działania mają na celu poprawę sytuacji w przemyśle modowym: już na etapie szkoły przygotowują przyszłych projektantów do myślenia zgodnego z ideą zrównoważonej mody. Budujemy np. świadomość, że jedna kreska na projekcie, która często pełni funkcję czysto dekoracyjną, powoduje pięć kolejnych procesów i angażuje cztery kolejne osoby: wycinanie, prasowanie, stebnowanie etc., do tego dochodzi zużycie prądu i wody. A w skali masowej produkcji to naprawdę robi różnicę. Myślę, że formuła pokazu stanowi niesamowitą przestrzeń do poszukiwania zupełnie nowych technik pracy z materiałem i poszukiwania własnej tożsamości projektowej” – tłumaczy Pat Guzik.

Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni

Fashion Revolution to jeden z partnerów tegorocznej poświęconej „modzie i ekologii” edycji największego cyklicznego wydarzenia modowego w Krakowie. O powołanej w 2013 roku w Wielkiej Brytanii inicjatywie opowiada Monika Sosna-Pilarczyk z Fashion Revolution Poland.

„Organizacja Fashion Revolution powstała cztery lata temu po tragedii fabryk odzieżowych kompleksu Rana Plaza w mieście Dhaka w Bangladeszu. Wtedy też grupa osób związanych z branżą modową powiedziała: dość, takie sytuacje nie mogą mieć miejsca w świecie biznesu XXI.

Co robimy? Na pewno nie jesteśmy rewolucjonistami. Przede wszystkim wspieramy ewolucję sposobu myślenia o modzie. Branża modowa potrzebuje pozytywnych przykładów i praktycznych porad, jak stać się bardziej odpowiedzialną.

Zdajemy sobie sprawę, że zmiany wymagają czasu, a rozwój CSR-u [Corporate Social Responsibility – przyp. red.] w firmach to dobry krok do tworzenia bardziej odpowiedzialnego biznesu. Zachęcamy, aby w ramach strategii CSR zwracać szczególną uwagę na łańcuch dostaw w firmie, bo wpływa on bezpośrednio na przemysł i może współtworzyć taki, w którym szanowane są prawa pracowników i środowisko”.

Odpowiedzialność za zmiany w branży modowej spoczywa nie tylko na producentach, ale na wszystkich noszących ubrania. Dlatego też nasze działania koncentrują się na budowaniu dialogu pomiędzy światem mody a konsumentami, do którego zapraszamy m.in. poprzez akcję #whomademyclothes.”

***

Najważniejsza jest zmiana myślenia – sięgając po upragniony element garderoby, zastanówmy się, kto, w jakich warunkach i jakim kosztem tworzy nasze ubrania! (Dorota Dziunikowska, miesiećznik „Karnet”)

Więcej o Cracow Fashion Week 2017

udostępnij

Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.