Celem projektu Aktorzy prowincjonalni. Sobowtór jest spotkanie dwóch zespołów teatralnych – Narodowego Starego Teatru w Krakowie i Teatru Polskiego w Podziemiu we Wrocławiu.
Wyobraź sobie, że w ramach projektu artystycznego, gdzieś na drodze pomiędzy Krakowem a Wrocławiem, w krzakach przed stacją benzynową, ustawiono kamerę. W kadrze widoczny jest fragment budynku z dystrybutorami, wycinek krajobrazu, od czasu do czasu pojawiają się w nim ludzie. Dwa tysiące godzin kamera rejestruje rzeczywistość. Zarejestrowany materiał zostaje poddany artystycznej interpretacji, montaż wydobywa algorytm podobieństw ludzi i sytuacji. Celem projektu Aktorzy prowincjonalni. Sobowtór jest spotkanie dwóch zespołów teatralnych – Narodowego Starego Teatru w Krakowie i Teatru Polskiego w Podziemiu we Wrocławiu. Oba teatry w swojej niedawnej historii przeszły przez etap walki o utrzymanie artystycznej niezależności, ciągłości pracy, realizowały różne strategie oporu z różnymi konsekwencjami. Projekt Aktorzy prowincjonalni. Sobowtór (spektakl krakowski) i Aktorzy prowincjonalni. Autobiografie (spektakl wrocławski) to utopijna próba spotkania obu zespołów nie w jednym przedstawieniu, ale w dwóch różnych – choć bliźniaczo podobnych – spektaklach, które wchodzą ze sobą w dialog, kopiują się, które mogą być grane razem i osobno. „Krótkie, zwykle mocno komediowo etiudy z sobowtórami m.in. opiekunką szukającą swojego podopiecznego (niezawodna Dorota Pomykała), czy niewylewającą za kołnierz, niespełnioną kosmetyczką (zabawna Iwona Budner), mieszają się z monologami wypowiadanymi we własnym imieniu. Bogdan Brzyski wspomina trudne początki w zawodzie, a ironiczna Marta Ojrzyńska narzeka na nadgorliwość reżysera, by po chwili wejść w jego rolę” – napisał o krakowskiej inscenizacji Dawid Dudko w ONET KULTURA, dodając: „Symultanicznie obserwujemy nagrania z przedłużających się przez pandemię prób. Na dokładkę Borczuch z dramaturgiem Tomaszem Śpiewakiem przywołują fragmenty «Wyzwolenia» Stanisława Wyspiańskiego ze «strojącym narodową scenę» Konradem. To właśnie dramat wieszcza, oprócz pytań o generalną kondycję artysty, łączy przedstawienie z legendarnym filmem Agnieszki Holland pod tym samym tytułem.
obsada
- Iwona Budner
- Urszula Kiebzak
- Marta Ojrzyńska
- Dorota Pomykała
- Małgorzata Zawadzka
- Bogdan Brzyski
- Szymon Czacki, Maciej Charyton
- Roman Gancarczyk
- Zygmunt Józefczak
- Krzysztof Zawadzki
- Monika Niemczyk (gościnnie)
twórcy
- Reżyseria: Michał Borczuch
- Dramaturgia i tekst: Tomasz Śpiewak
- Scenografia i kostiumy: Dorota Nawrot
- Reżyseria światła:Jacqueline Sobiszewski
- Muzyka: Bartosz Dziadosz
- Wideo: Wojtek Sobolewski
- Inspicjentka i suflerka: Ewa Wrześniak
Premiera: 24 października 2020