33. ULICA Festiwal Teatrów Ulicznych

Festiwale

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

  • piątek, 4 września 2020 - niedziela, 6 września 2020

Cuda i dziwy

Ludzie unoszący się na krzesłach, rozkwitający na miejskim placu wiśniowy sad, ślepcy, ławka, kamień i sznurek, czardasz, płonące przedmioty... ULICA wciąż zaskakuje!

Tegoroczny kryzys związany z pandemią pokrzyżował wiele kulturalnych planów. 33. ULICA – Festiwal Teatrów Ulicznych, która tradycyjnie odbywała się w pierwszych tygodniach lipca, została przeniesiona na inny termin. Doczekaliśmy właśnie tego momentu – i tak między 4 a 6 września na rzadziej niż zwykle uczęszczanych ulicach i placach Krakowa spotkamy się z najprawdziwszym teatralnym żywiołem!

Dziwne zdarzenia

„Kiedy rok temu układałem program 33. ULICY, którego motywem przewodnim miały być dziwne zdarzenia, nie przypuszczałem, że z początkiem 2020 roku świat zweryfikuje nasze pojęcie o dziwności zdarzeń wokół nas. Mając w pamięci przenikliwą ciszę opustoszałych placów i ulic miasta, niepokój towarzyszący spotkaniu drugiego człowieka, spróbujemy na nowo zdefiniować sens teatru w otwartej przestrzeni miejskiej” – mówi pomysłodawca festiwalu i dyrektor Teatru KTO Jerzy Zoń. Przez trzy dni na Rynku Głównym i Rynku Podgórskim, w kompleksie na Dolnych Młynów i w alei Róż w Krakowie, a także na Starym Mieście w Tarnowie czekają nas istne niespodzianki, cuda i dziwy!

Krzesło, ławka, stół

Starsza pani szydełkuje, siedząc na krześle... zamontowanym na fasadzie budynku siedem metrów nad ziemią! Nie, to żaden cud, tylko x-times people chair – instalacja performatywna pary niemieckich artystów Angie Hiesl i Rolanda Kaisera ukazująca seniorów „unoszących się” nad głowami przechodniów i codziennym życiem miasta.

Kolejnym symbolem miejskiej codzienności naznaczonej przypadkowymi, a często niechcianymi spotkaniami w autobusach, tramwajach, sklepach czy restauracjach jest Ławka. Kameralny spektakl Justyny Wójcik z Teatru Mikro, łączący teatr ruchu z tańcem współczesnym, w dobie epidemii nabiera szczególnego, tragikomicznego wydźwięku.

Równie tragiczne, a zarazem bardzo aktualne znaczenie zyskują Ślepcy Teatru KTO w reżyserii Jerzego Zonia – obraz społeczności instynktownie reagującej na epidemię, która bezlitośnie obnaża mechanizmy stadne, nieracjonalne wybory, strach i nieuczciwość. Inna plaga ludzkości – wojna – będzie tematem spektaklu inspirowanego konfliktem na Bałkanach, czyli Carmen Funebre Teatru Biuro Podróży. Z kolei spektakl krakowskiego Teatru Mumerus Dziś umarł Prokofiew w poruszający, czasem absurdalny sposób ukaże losy jednostki zgnębionej przez system totalitarny.

Ja i my

Jak wygląda życie współczesnego everymana? O czym marzy zwykły człowiek? Za czym tęskni? Jakie ma nałogi? Czy jest zdolny do budowania wspólnoty i relacji z innymi?

Peregrinus Teatru KTO ukaże widzom jeden dzień z życia nowoczesnego pracownika korporacji, obnażając przy tym dotkliwie jałowość egzystencji pozbawionej duchowości, miłości i piękna. Natomiast dwaj artyści z Francji – Dominique Lajoux i Mario Gumina – w pantomimicznym spektaklu HomoCatodicus w krytyczny, choć jednocześnie zabawny sposób ukażą nałóg XXI wieku: przykucie do ekranu smartfona.

O samotności, nieprzystosowaniu do życia i niezdolności do budowania trwałych relacji opowie Pjoter, czyli Piotr Chlipalski, w spektaklu Kawaler. Z kolei koreański twórca Juhyung Lee zaprosi widzów do udziału w wyjątkowym performansie It's Not Here, It's Over Here, w którym dzięki rekwizytom – kamieniowi i sznurkowi – dowiemy się, czym jest wspólnota i jak się ją buduje.

Sen i jawa

Lwowski Akademicki Teatr Woskresinnia zaprezentuje Wiśniowy sad, spektakl na podstawie słynnej sztuki Antoniego Czechowa przełożony na język teatru ulicznego. W blasku ognia ujrzymy pędzące wozy, rowery i hulajnogi, a nad wszystkim będzie unosić się duch rosyjskiego pisarza i niepowtarzalny oniryczny klimat jego twórczości poruszającej uniwersalne tematy przemijania, tęsknoty, utraty miłości i żądzy pieniądza.

Widowisko DROM – ścieżkami Romów Teatru Migro za pomocą dźwięków energicznego czardasza, upojnego flamenco i melancholijnych skrzypiec ukaże dzieje tego niezwykłego wędrownego ludu.

W świat dawnych tradycji ludowych i rytuałów związanych z czuwaniem i śmiercią zabierze nas hiszpański twórca Miquel Barcelona Palau za sprawą spektaklu [kórps] lokującego się na pograniczu tańca współczesnego i performansu.

Szczudlarze, żonglerzy, mimowie

Jeśli wam jeszcze za mało wrażeń, organizatorzy festiwalu zapraszają na spotkanie z kwintesencją teatru ulicznego: szczudlarzami, których wyczyny zapierają dech w piersiach w spektaklu Pokój Teatru Snów; z Klaunem Eśko, Maximem Szczudlarzem i Leonem Rowerzystą w widowisku Szalony świat Teatru Pinezka; z ciekawskim i fajtłapowatym komikiem Zee, który rozbawi do łez i niejeden raz wprawi w zaskoczenie (Zee – A Visual Comedy Act) czy z uroczym mimem i żonglerem rodem z Chile (Anything Can Happen).

„Chcemy, aby nasz festiwal dostarczył widzom nie tylko wzruszeń, ale również uprzytomnił z całą siłą, że w teatrze nic nie zastąpi żywego kontaktu aktora z widzem, człowieka z drugim człowiekiem” – zapowiada Jerzy Zoń. Spotkajmy się więc (w bezpiecznym dystansie) na 33. ULICY! 

(Justyna Skalska, miesięcznik „Karnet”)

udostępnij

więcej

Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.