Kompozycje na consort fletów prostych, lutnie, viole da gamba, klawesyny, barokowe skrzypce, wiolonczele czy oboje spod piór Telemanna, Sweelincka, Corellego, a przede wszystkim wielkiego Johanna Sebastiana Bach i jego uzdolnionych synów – jak co roku wiosną Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego zaprasza na spotkanie z muzyką baroku w ramach Dni Bachowskich. Na inaugurację wydarzenia zabrzmią kantaty Bacha: Ich habe genug BWV 81b oraz Non sa che sia dolore BWV 209 poprowadzone od klawesynu przez Marka Toporowskiego. Koncert Imitatio violistica przypomni o typowej w baroku praktyce: dzieł nie komponowano na konkretny instrument, lecz swobodnie dokonywano ich transkrypcji na aktualne potrzeby obsadowe. Z kolei muzyczne spotkanie Bach romantyków nawiąże do postaci Mendelssohna i jego roli w przywróceniu dzieł Johanna Sebastiana scenom koncertowym.
poniedziałek 11 marca 2024, 19.00
Aula Florianka
Koncert inauguracyjny
JOHANN SEBASTIAN BACH
Ich habe genug BWV 82a
Karolina Augustyn sopran
Olivia Petryszak flute de voix
Koncert d-moll na obój, klawesyn i smyczki wg BWV 35 (rekonstrukcja: Helmut Winschermann)
dr Katarzyna Pilipiuk obój
prof. Marek Toporowski klawesyn
Non sa che sia dolore BWV 209
Wioletta Wysopal flet traverso
Samuela Łach, Elżbieta Pikoń, Gabriela Sołtys sopran
prof. Marek Toporowski prowadzenie
Bilety: 40/20 zł; studenci i uczniowie wstęp wolny za okazaniem legitymacji; bilety dostępne na miejscu na godzinę przed koncertem
***
wtorek 12 marca 2024, 19.00
Aula Florianka
I koncert studencki
GEORG PHILIPP TELEMANN (1681-1767) Trio Sonata e-moll TWV 42:e6
Urszula Pałka obój barokowy
Julie Kučerová flet prosty
Weronika Hryniewicka klawesyn
Przygotowanie: dr hab. Ewa Mrowca, dr Katarzyna Pilipiuk
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) II Partita d-moll BWV 1004
Dominika Garncarz skrzypce barokowe
Przygotowanie: prof. Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, dr hab. Zbigniew Pilch, prof. AMKP
JOACHIM BERNHARD HAGEN (1720-1787) Duet lutniowy c-moll
Alicja Żądło, Zofia Marzec-Madziar lutnie barokowe
Przygotowanie: dr Anna Wiktoria Swoboda
WILHELM FRIEDMANN BACH (1710-1784) Duet G-dur F.59
Julie Kučerová, Olivia Petryszak flety proste
Przygotowanie: prof. Erik Bosgraaf, mgr Katarzyna Czubek
GEORG PHILIPP TELEMANN (1681-1767) Trio Sonata a-moll TWV 42:a4
Zespół Rosa Triplex:
Olivia Petryszak flet prosty
Olena Kholodkova skrzypce barokowe
Elżbieta Ziarnik klawesyn
Przygotowanie: dr hab. Ewa Mrowca
***
środa 13 marca 2024, 19.00
Aula Florianka
II koncert studencki
ORLANDO DI LASSO (ok. 1532-1594) Peccata mea Domine
Konsort fletów prostych: Julié Kučerová, Zsófia Sánta, Rodrigo Barata, Olivia Petryszak, Katarzyna Czubek
Przygotowanie: mgr Katarzyna Czubek
ANTHONY HOLBORN (ok. 1545-1602) Amoretta, The choice, Muy linda
Karina Krychun, Sylwia Heinrich viole da gamba
Zofia Marzec-Madziar, Alicja Żądło lutnie
Maria Korzeniowska gitara barokowa
Przygotowanie: dr Mateusz Kowalski
ARCANGELO CORELLI (1653-1713) La Folia (wersja na gitarę barokową i b.c. z rękopisu nr 1560 z Biblioteca Nacional de México, ok. 1730)
Maria Korzeniowska gitara barokowa
Karina Krychun viola da gamba
Przemysław Józef Bałka teorba
Przygotowanie: dr Katarzyna Pilipiuk, dr Anna Wiktoria Swoboda
JEAN MARIE LECLAIR (1697-1767) Sonata e-moll op. 9 nr 2
Adam Jastrzębski klawesyn
Przygotowanie: prof. Erik Bosgraaf, mgr Katarzyna Czubek
CARL PHILIPP EMANUEL BACH (1714-1788) Sonata e-moll Wq.124 na flet i b.c.
Katarzyna Marcinkowska flet traverso
Justyna Grabowska klawesyn
Przygotowanie: dr hab. Małgorzata Wojciechowska, prof. AMKP
JOHANN SEBASTIAN BACH Sonata BWV 1034
Rodrigo Barata flet prosty
Adam Jastrzębski klawesyn
Przygotowanie: prof. Erik Bosgraaf, mgr Katarzyna Czubek
***
czwartek 14 marca 2024 – Dzień Otwarty w AMKP
czwartek 14 marca 2024, 13.00
siedziba Capelli Cracoviensis (slaa klawesynowa)
Bach romantyków
CARL PHILIPP EMANUEL BACH (1714-1788) Sonata D-dur na skrzypce i instrument klawiszowy
Anna Hara-Pióro skrzypce
Andrzej Zawisza pianoforte
Przygotowanie: dr hab. Teresa Piech
CARL FRIEDRICH ZELTER (1758-1832) Sonata F-dur
Katarzyna Drogosz pianoforte
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) Preludium G-dur BWV 884
ANTONIN REJCHA (1770-1836) Fuga G-dur
FELIX MENDELSSOHN (1809-1847) Preludium i fuga D-dur op. 35 nr 2
Petra Matejova pianoforte
FANNY HENSEL (1805-1847) Klavierstück E-dur
CLARA SCHUMANN (1819-1896) Fuga E-dur
JOHANN SEBASTIAN BACH Preludium Es-dur BWV 876
CLARA SCHUMANN Fuga Es-dur
Katarzyna Drogosz pianoforte
***
czwartek 14 marca 2024, 19.00
Aula Florianka
JOHANN SEBASTIAN BACH Clavier-Übung II – Italienisches Konzert & Französische Ouverture
Ewa Mrowca klawesyn
***
piątek 15 marca 2024, 16.00
Aula Florianka
Vita humana
Recital dyplomowy magisterski Klaudii Łobody z klasy klawesynu dra Aleksandra Mocka
GIOVANNI MARIA TRABACI (1575-1647) Io mi son Giovinetto z Ricercate, canzone franzese… et un madrigale passegiato, Libro 1 (1603, Neapol)
GIOVANNI PICCHI (1571/1572-1643) Ballo alla Polacha, Ballo ditto il Pichi z Balli d’Arpicordo (1619, Wenecja
JAN PIETERSZOON SWEELINCK (1562-1621) Mein junges Leben hat ein End SwVW 324
JEAN-HENRI D’ANGLEBERT (1629-1691) Deuxiéme Suite en g (1689, Paryż)
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) Toccata g-moll BWV 915
THOMAS TOMKINS (1572-1656) A Sad Pavan for these distracted Times MB 53
WILIAM BYRD (1543-1623) The Bells BK 38, FVB 69|
Klaudia Łoboda klawesyn
***
piątek 15 marca 2024, 19.00
Aula Florianka
Bach nieoczywisty
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) Suita BWV 1011 (wersja na skrzypce Ferdinanda Davida)
Zbigniew Pilch skrzypce
SILVIUS LEOPOLD WEISS (1687-1750) Sonata A-dur
JOHANN SEBASTIAN BACH Aria BWV 988/1 (transkrypcja na lutnię A.W. Swoboda)
Anna Wiktoria Swoboda lutnia barokowa
JOHANN SEBASTIAN BACH
Fantazja a-moll BWV 922
Sonata a-moll BWV 967 (transkrypcja nieznanego oryginału)
Fuga a-moll BWV 959
JOHANN SEBASTIAN BACH/ WILHELM FRIEDMANN BACH (opus dubium) Toccatina d-moll BWV App B 83
Aleksander Mocek klawesyn
***
sobota 16 marca 2024
Aula Florianka (hol)
10.00 Wykład Pièces characteristiques Carla Philippa Emanuela Bacha – prof. Aliny Mądry (UAM w Poznaniu)
11.00-13.00 Warsztaty Für Kenner und Liebhaber – w kontekście źródeł poświęcone źródłom muzyki klawiszowej Carla Philippa Emanuela Bacha, prowadzenie – prof. Alina Mądry
***
sobota 16 marca 2024, 13.30
Aula Florianka
Koncert klawikordowy
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)
6 Preludiów BWV 924-925 (Klavierbüchlein für Wilhelm Friedemann Bach)
6 Preludiów BWV 933-938
6 Preludiów BWV 939-943, 999 (zbiór Johanna Petera Kellnera)
Fuga in C BWV 952
Maria Erdman, Szymon Paruzel klawikord
***
sobota 16 marca 2024, 19.00
Aula Florianka
Imitatio violistica
Koncert klasy klawesynu dra Aleksandra Mocka
JOHANN SEBASTIAN BACH
Adagio G-dur BWV 968 (transkrypcja Sonaty skrzypcowej BWV 1005/1)
Klaudia Łoboda
Sonata C-dur BWV 966 (transkrypcja Sonaty III z Hortus Musicus A. Reinckena)
Aleksander Mocek
Koncert G-dur BWV 973 (transkrypcja Koncertu skrzypcowego RV 299 A. Vivaldiego)
Wiktor Chirowski
Koncert F-dur BWV 978 (transkrypcja Koncertu skrzypcowego RV 310 A. Vivaldiego)
Weronika Karolczuk
Sonata skrzypcowa BWV 1001 (transkrypcja własna)
Aleksander Mocek
Sonata d-moll BWV 964 (transkrypcja Sonaty na skrzypce solo BWV 1003)
Klaudia Łoboda
Ciaccona z Partity skrzypcowej BWV 1004 (transkrypcja G. Leonhardt)
Paulina Zięba