Wielki wpływ na twórczość urodzonego w 1927 roku Andrzeja Strumiłły – malarza, grafika, rzeźbiarza, fotografa, pisarza i poety – miały podróże. „Nade wszystko jednak pociągała i pociąga Strumiłłę Azja – pisał krytyk Mieczysław Porębski – jej wielkość, rozległość, przeszłość, skale, kontrasty”.
Artysta wyjeżdżał m.in. do Mongolii, Nepalu, Indii, Chin czy Wietnamu, w każdej z wypraw pogłębiając swoją fascynację tradycjami, filozofią i kanonami piękna Dalekiego Wschodu. Do tworzenia wyrafinowanych, uproszczonych dzieł zainspirowała go m.in. chińska i japońska estetyka i kaligrafia: „symbol, lapidarny skrót, tajemnica tysiącletnich warstw rozcieranego na kamieniu tuszu”. Na wystawie w Muzeum Manggha zobaczymy rysunki z podróży, prace z serii Katalog, Symbole lamajskie, granitowe rzeźby Adsum i Om oraz fotografie z cyklu Medytacje. (dd)