Wiosenny cykl Salonu pod Faetonem będzie dotyczył życia kulturalnego i społecznego Krakowa w czasach Wielkiej Wojny. Wykłady odbywają się w niedziele o godzinie 16.00 w Pałacu Krzysztofory.
12 maja
Z Krakowa i do Krakowa... Na pielgrzymim szlaku
Jerozolima, Santiago de Compostela, Rzym, Mogiła, Częstochowa czy czeska Praga? W średniowieczu i okresie nowożytnym krakowianie docierali w swoich religijnych wędrówkach do innych państw europejskich, a także na inne kontynenty. Ze względów ekonomicznych przede wszystkim odwiedzane były jednak lokalne sanktuaria. Opowieści o duchowych ścieżkach krakowian przechowują przedmioty ze zbiorów Muzeum Krakowa. Medalik z Pragi, różaniec z Austrii czy woskowa figurka Dzieciątka Jezus z Włoch są materialnym świadectwem tych podróży. Kraków jako miasto licznych kościołów oraz miejsce kultu relikwii i wiecznego spoczynku świętych także był celem pielgrzymek, np. w katedrze można było się pomodlić przy grobie św. Stanisława, męczennika i patrona miasta. Wykład przybliży więc dawne krakowskie pielgrzymowanie, a także pokaże Kraków jako miasto, które odwiedzano i do którego wracano z nowymi doświadczeniami.
dr Katarzyna Moskal
2 czerwca
Od zamknięcia po kosmopolityzm – migracja kulturowa i światopoglądowa społeczności żydowskiej Krakowa w XIX i XX wieku
W XIX i XX wieku Żydzi krakowscy znaleźli się na szlaku migracyjnym. Pierwszą jego odsłoną była droga, którą pokonali opuszczając Kazimierz i zmierzając ku ścisłemu centrum miasta. Mówiono o tak zwanej migracji na Rynek. Nie mniej ważne są drogi migracyjne Żydów krakowskich wiodące na Zachód i Bliski Wschód – do Erec Israel. Te podróże w przestrzeni nie byłyby możliwe bez współgrających z nimi migracji kulturowych i światopoglądowych, bez haskali, bez syjonizmu, bez otwarcia się na świat zewnętrzny, który oczywiście też podlegał dynamicznym zmianom. W ten sposób możemy skreślić portret społeczności różnorodnej, w której ścierały się ze sobą postawy otwartości na zmiany i zachowawczości. Niewątpliwie mówimy o społeczności, która znalazła się na drodze przemian cywilizacyjnych.
dr hab. Łukasz Tomasz Sroka, prof. UP