Teatr z duszą

3 sierpnia 2020

O programie tegorocznego Bulwar[t]u Sztuki, planach repertuarowych i nowych przedsięwzięciach rozmawiamy z Małgorzatą i Bartoszem Szydłowskimi – twórcami Teatru Łaźnia Nowa, który niedawno świętował 25-lecie działalności.

Karnet: Motywem przewodnim tegorocznej edycji Bulwar[t]u Sztuki jest kosmos. Skąd akurat taki temat?

Bartosz Szydłowski: Skoro ostatnie miesiące spędziliśmy w zamknięciu, to przy okazji Bulwar[t]u wybierzmy się w jak najdalszą podróż! Zapraszamy na wyprawę, w której nasza wyobraźnia odkrywa kolejne galaktyki artystycznych światów. Nie ma granic, których nie jesteśmy w stanie przekroczyć, wyzwalamy się z wszelkich niedogodności i ograniczeń. Przypominamy, że kosmos jest w nas.

Tym razem spotykamy się nie nad Zalewem Nowohuckim, a w ogrodzie Teatru Łaźnia Nowa – przestrzeni chyba do tej pory nieznanej nowohucianom i mieszkańcom Krakowa. Jakie nowe możliwości daje zmiana lokalizacji?

Małgorzata Szydłowska: Po pierwsze gwarantujemy bezpieczeństwo zgodnie z wszelkimi obowiązującymi przepisami. To ważne, aby nasi widzowie nie zaprzątali sobie głowy obawami o zdrowie i z zaufaniem brali udział w przygotowanym programie. Nasz ogród, który został zaprojektowany kilka lat temu, daje świetne możliwości aranżacyjne i pozwala na stworzenie przestrzeni bardziej kameralnej, znakomitej dla dobrej atmosfery sąsiedzkich spotkań. Tutaj panuje sztuka i bliskie relacje, intensywność doznań. Mam nadzieję, że kiedy wrócimy nad Zalew Nowohucki w przyszłym roku, uda się nam na nowo stworzyć krainę marzeń.

Co czeka nas w sierpniowej odsłonie Bulwar[t]u i czego możemy spodziewać się na jego zakończenie?

MS: W sierpniu przygotowaliśmy jeszcze więcej spotkań teatralnych. Wracamy do spektakli, których przez ostatnie miesiące nie mogliśmy grać i za którymi wszyscy się stęskniliśmy. Na początku miesiąca czeka nas Ginczanka: wspaniały monodram z Agnieszką Przepiórską, który zdążyliśmy zaprezentować premierowo w marcu na kilka dni przed lockdownem. Potem zobaczymy Konformistę 2029. W czerwcu „odmroziliśmy” nim teatr, publiczność zapełniła widownię po brzegi – oczywiście w granicach norm sanitarnych – i mamy nadzieję na podobny odbiór podczas Bulwar[t]u. A ostatni teatralny weekend Bulwar[t]u spędzimy z Nowohucką telenowelą na podstawie reportaży Renaty Radłowskiej i specjalnie przygotowanym na tę okoliczność recitalem Trzecioligowy życia król w reżyserii Łukasza Czuja w wykonaniu Tomka Marsa i Mirosławy Żak. Poza tym w sierpniu w ramach cyklu Literacki ogień czekają nas dwa fascynujące spotkania przy ognisku z reporterami: Filipem Springerem i Iloną Wiśniewską, a w cyklu Wizualność w teatrze – warsztaty wokół zagadnień związanych ze scenografią i kostiumami. Na pierwszy z nich (4 sierpnia), który będę miała przyjemność prowadzić, szczególnie gorąco zapraszam. W sierpniu polecamy też m.in. trwające tydzień warsztaty konstruktorskie dla dzieci i młodzieży Rakieta czelendż, podczas których w naszym ogrodzie powstanie rakieta kosmiczna!

A jak kształtują się plany repertuarowe Łaźni od września?

BS: Już na samym początku zapraszamy na konferencję dotyczącą nowej platformy współpracy z młodzieżą licealną. Konferencji będzie towarzyszył pokaz warsztatu prowadzony przez Łukasza Zaleskiego, którym zainaugurujemy całoroczny, niezwykle intensywny program.

Spektakle, uniwersytet patrzenia, wspólne działania aktywistyczne, budowanie wokół teatru wspólnoty młodych zaangażowanych ludzi. To tak ważne, abyśmy wzmacniali postawy aktywne, abyśmy pomagali młodym ludziom wyrażać własne potrzeby i pomysły na lepszy świat. Nie ma w Krakowie teatru, który kieruje swój program do licealistów – i chcemy strategicznie tę lukę wypełnić.

Pod koniec września planujemy prapremierę spektaklu Lem i Dick według tekstu i w reżyserii Mateusza Pakuły, w którym występują Tomek Schuchardt oraz Janek Jurkowski. Tę teatralną produkcję również kierujemy do młodego widza, z którym tak dobrze dogaduje się Mateusz. Warto wspomnieć, że przedstawienie zostało zaproszone na festiwal z okazji urodzin Stanisława Lema, które organizuje Krakowskie Biuro Festiwalowe.

Mamy podstawy do niepokoju o tegoroczną edycję Boskiej Komedii?

BS: Obcięcie budżetu o 60 procent nie pozwoli zrealizować największych marzeń, ale proszę się nie obawiać! Na pewno uda się nam ochronić to, co najważniejsze. Musimy być solidarni w trudnych czasach. Będzie sporo ciekawych projektów, w tym całkiem świeże koprodukcje z warszawskimi teatrami. Planujemy dużo otwartych dyskusji i manifestów. W sytuacji kryzysowej szczególnie należy walczyć o to, by uchronić przed erozją idee, których naturalnym środowiskiem są kultura i sztuka. Po co nam zdrowy i prężny świat, jeśli zabraknie w nim duszy? Dlatego dużo będzie się działo wokół Domu Utopii, który oficjalnie otworzymy właśnie w czasie Boskiej Komedii.

Właśnie, jak idą postępy prac w Domu Utopii? Przypomnijmy czytelnikom, czym będzie to miejsce i jaka idea przyświeca jego powstaniu.

MS: Kilka lat temu przejęliśmy opustoszałą w wyniku demograficznego niżu szkołę. Napisaliśmy wniosek o fundusze europejskie i otrzymaliśmy na remont kilkanaście milionów złotych. Dzięki wkładowi Miasta Kraków w Nowej Hucie ruszyła inwestycja, która obejmuje supernowoczesne centrum edukacyjne, otwarte pracownie, przestrzeń rezydencji artystycznych i twórczych spotkań dla mieszkańców dzielnicy. Jesteśmy w trakcie prac wykończeniowych. Pełna nazwa to Dom Utopii – Międzynarodowe Centrum Empatii. Chcemy przypomnieć, że nie może w naszej społecznej koegzystencji zabraknąć wzajemnej czułości. Ona jest ważniejsza niż zrozumienie – a może tak naprawdę je warunkuje? Chcemy traktować sztukę i kreatywne energie z przekonaniem, że mogą podnosić jakość codziennego życia. Myślenie utopijne jest niezwykle silnym impulsem prorozwojowym. Już w międzynarodowych kręgach mówi się o ciekawym projekcie, jaki powstaje w Nowej Hucie. Cieszymy się, że Teatr Łaźnia Nowa w 25. roku swojej działalności zainauguruje tak pionierski program i to w tak niebanalnej przestrzeni. Od stycznia uruchamiamy stały repertuar warsztatów, o którym będziemy informować mieszkańców Krakowa.

Rozmawiała Justyna Skalska

Małgorzata Szydłowska – scenografka, zastępca dyrektora Teatru Łaźnia Nowa do spraw produkcji teatralnych, kurator Bulwar[t]u Sztuki i kierownik projektu Dom Utopii.

Bartosz Szydłowski – reżyser, dyrektor artystyczny Teatru Łaźnia Nowa, pomysłodawca i organizator Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia.

udostępnij

Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.