Dobre ruchy (dla) biznesu

11 maja 2020

W czasach przestoju gospodarczego mniejsze firmy oraz przedsiębiorstwa muszą walczyć o przetrwanie. W jaki sposób możemy je wesprzeć i zaproponować sąsiedzką pomoc? 

Gastronomia to jedna z pierwszych branż dotkniętych skutkami panującej epidemii. Zamknięte z dnia na dzień restauracje zostały wystawione na próbę – często bez środków na utrzymanie pracowników czy opłacenie czynszu za wynajem lokalu. Szansą na ich przetrwanie okazała się możliwość zamawiania jedzenia na wynos. Jedną z akcji, która chce upowszechnić to zjawisko, a zarazem uczynić środek tygodnia świetnym czasem kulinarnych odkryć, jest inicjatywa Środy na zamówienie firmowana przez Związek Pracodawców HoReCa. Akcja – istniejąca również pod hasztagiem #smacznewsparcie – jest otwarta dla wszystkich: mogą wziąć w niej udział zarówno restauratorzy, jak i konsumenci. Organizatorzy zachęcają Polaków do wspierania inicjatywy poprzez zamawianie dań z ulubionych restauracji dzięki trzem dostępnym kanałom sprzedaży: z odbiorem osobistym, w dostawie oraz drive thru. Zamawiając jedzenie w lokalach, które działają, lecz nie mogą przyjmować gości, możemy nie tylko wesprzeć lokalny bar z naszej okolicy, ale także odbyć kulinarną podróż bez wychodzenia z domu. Specjały kuchni ukraińskiej, japońskiej, gruzińskiej – mapa gastronomicznych możliwości Krakowa jest bardzo urozmaicona! Listę restauracji oferujących jedzenie na wynos lub z dowozem znajdziecie także w „Karnecie”. 

Innym sposobem na radzenie sobie z kryzysem są zbiórki. W ten sposób o wsparcie finansowe prosi np. Czajownia, która od 2006 roku na krakowskim Kazimierzu odkrywa przed nami nowe smaki i aromaty herbat z różnych zakątków świata. Za przyczynienie się do dalszego funkcjonowania herbaciarni czekają nagrody przygotowane przez niezwykle utalentowaną załogę lokalu: wśród nich m.in. herbaciane porady dla początkujących, ekologiczna świeca sojowa, lekcje muzyki, warsztaty języka migowego, a nawet prywatna sesja tarota! 

Wsparcia poszukują również lokalne browary oraz producenci wina, którzy często opierają swój przychód na dostarczaniu produktów do zamkniętych obecnie pubów i barów. Inicjatywą, która wychodzi im naprzeciw, jest internetowa akcja występująca w mediach społecznościowych pod hasztagiem #pijekrakowskiewino. Propozycja powstała z myślą o osobach, które poszukują rzetelnej informacji o możliwościach zakupu szlachetnego trunku w czasie epidemii, a także chętnych do wsparcia lokalnej branży winiarskiej. Inicjatywa skupia podkrakowskie winnice – m.in. Amonit, Goja, Jura, Koniusza, Korkoszówka Górska, Kresy, Słońce i Wiatr, Wieliczka, Zagardle oraz Zagrabie – i zachęca konsumentów do składania zamówień. Pokrewnym projektem branży winiarskiej jest ogólnopolska akcja działająca pod hasłem #ZostajęWDomuNieZostawiamWina w największych polskich miastach – także w Krakowie. Dzięki stronie www.winicjatywa.pl, możemy w łatwy sposób zamówić dobre wino na piątkowy wieczór. 

W dobie epidemii przez telefon zamawiać możemy nie tylko potrawy i napoje, ale także lektury! Inicjatywa Książka na telefon ma na celu wspomaganie lokalnych księgarń, których szanse na przetrwanie epidemii – zwłaszcza w dobie słabnącej popularności czytelnictwa – maleją. Strona internetowa akcji oferuje spis księgarń w wybranych miastach, które pomimo przeciwności losu starają się wyjść naprzeciw swoim czytelnikom. Jak zamówić książkę? Wybierz księgarnię z listy dostępnej na stronie www.ksiazkanatelefon.pl, skontaktuj się z nią mailowo, telefonicznie lub przez media społecznościowe, a następnie poinformuj, że dzwonisz z akcji Książka na telefon.  Możesz zapytać o upragniony tytuł, poprosić księgarza o rekomendacje lub aktualną fotografię interesującego cię regału. Tak złożone zamówienie, np. w Księgarni Pod Globusem, otrzymasz jeszcze tego samego dnia –książkę dostarczy kurier na rowerze. 

W czasach przestoju gospodarczego fundamentalne dla przetrwania mniejszych przedsiębiorstw jest kupowanie produktów lokalnych. Projektem, który stanowi odzwierciedlenie tej idei, jest grupa na Facebooku Wspieraj lokalny biznes: Kraków, która ma na celu stworzenie platformy informacyjnej zarówno dla właścicieli firm, jak i ich klientów. Wyciąga ona pomocną dłoń do najmniejszych przedsiębiorstw, które nie posiadają własnych stron internetowych z możliwością dokonywania zakupów online i nie mają jak obwieścić sposobu działania swojej firmy. Na jej łamach można zarówno poinformować o tym, co oferujemy, jak i zgłosić zapotrzebowanie na konkretny produkt lub usługę. To znakomita okazja, aby właśnie teraz okazać lokalną solidarność z ulubionymi niewielkimi przedsiębiorstwami w okolicy – chociażby poprzez internetowy zakup bukietu kwiatów w pobliskiej kwiaciarni. Podobną ideę niesie ze sobą projekt #wspieramylokalnybiznes, którego głównym celem jest stworzenie bazy informacyjnej dla mniejszych firm o tym, jak przetrwać ten szczególny czas. Pod tym hasztagiem zbierane są informacje o wsparciu eksperckim, poradniczym oraz bezpłatna przestrzeń do publikacji swojej oferty w poszczególnych serwisach internetowych. 

Pamiętajmy również o akcji Krajowej Izby Gospodarczej Nie pozwolę ci się zamknąć opierającej się na systemie zaliczek na poczet usług i produktów, które zakupimy w przyszłości. Za pośrednictwem inicjatywy – występującej również pod hasztagiem #SolidarnizBiznesem – możemy wesprzeć ulubionego fryzjera, cukiernię lub zakład kosmetyczny, gdyż wystawianie paragonów bądź faktur zaliczkowych umożliwi mniejszym zakładom utrzymanie się w czasach przestoju. Jak dołączyć do akcji? Nic prostszego – wystarczy skontaktować się z lokalnym przedsiębiorcą, zaproponować zaliczkę i pobrać paragon bądź fakturę, która w przyszłości będzie podstawą do skorzystania z usługi lub odebrania produktu. 

Wiemy, że czasy, z którymi obecnie się mierzymy, są trudne dla nas wszystkich – nie tylko dla przedsiębiorców. Jeśli więc nie możecie sobie pozwolić na udzielenie wsparcia finansowego, a wciąż chcielibyście pomóc, zachęcamy do udostępnienia lub przekazywania informacji o wybranej inicjatywie bądź inicjatywach pocztą pantoflową lub w mediach społecznościowych. (wz)

Udostępnij

Kraków Travel
Kids in Kraków
Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.
<