Kraków od dawna stanowi ważny punkt na filmowej mapie Polski.
Zachowany niemal w całości zabytkowy charakter jego centrum czyni go naturalnym tłem dla filmów historycznych i nie tylko. Ponad tysiącletnie dzieje, mnogość stylów i wpływów architektonicznych – od sztuki romańskiej aż po socrealizm – sprawiają, że filmowcy uznają nasze miasto za świetne miejsce akcji, i to o różnorodnym charakterze.
Wspieranie filmowców
By wspierać produkcje filmowe i telewizyjne realizowane na terenie miasta Krakowa oraz województwa małopolskiego, w 2008 roku Krakowskie Biuro Festiwalowe powołało do życia Krakow Film Commission. Głównym zadaniem tej struktury jest pomoc w uzyskiwaniu wszelkich wymaganych zezwoleń i dostępu do lokacji publicznych na terenie całego regionu. Współpraca KFC z filmowcami rozpoczyna się na najwcześniejszych etapach produkcji. Znalezienie odpowiednich wnętrz i plenerów ułatwiają nie tylko pracownicy KFC, lecz również baza danych prezentująca kilkaset atrakcyjnych lokacji zdjęciowych na terenie całego województwa. Co więcej, partnerzy Krakow Film Commission mogą korzystać z aktualizowanej bazy specjalistów zajmujących się produkcją filmową i telewizyjną oraz doświadczonych firm działających w tej branży. Kraków, polskie centrum teatrów i szkół artystycznych oraz siedziba ogólnopolskich środków masowego przekazu, jest naturalnym miejscem licznych przedsięwzięć filmowych – to właśnie możliwości wysoko wykwalifikowanych kadr i zaplecze logistyczne pozwalają na zrealizowanie tu praktycznie każdej produkcji.
Krakow Film Commision wspiera też największe flagowe festiwale prezentujące dokonania branży (Off Camera, Krakowski Festiwal Filmowy), angażuje się w przygotowanie warsztatów dla filmowców (Atelier Scenariuszowe, Less Is More, Plenery Film Spring Open) i organizuje letnie pokazy plenerowe.
Koprodukcja
Jednym z najważniejszych zadań KFC jest wsparcie koprodukcyjne, możliwe dzięki funkcjonowaniu Regionalnego Funduszu Filmowego. Jakie filmy zrealizowano w ostatnich latach przy jego wsparciu finansowym?
Ikar. Legenda Mietka Kosza (2019) w reżyserii Macieja Pieprzycy, obsypany nagrodami na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, ukazuje prawdziwą historię zapomnianego muzyka, który stał się legendą dla fanów jazzu. Mieczysław Kosz, niewidomy pianista i mistrz improwizacji, wystąpił na prestiżowym festiwalu w Montreux, grał w paryskich klubach oraz najlepszych salach koncertowych. Równocześnie, podobnie jak wielu innych wybitnych twórców, przez całe życie walczył z wewnętrznymi demonami i samotnością. W postać Kosza wcielił się nagrodzony za swoją kreację Złotym Lwem na festiwalu w Gdyni Dawid Ogrodnik. Na ekranie towarzyszą mu Piotr Adamczyk, Jowita Budnik, Justyna Wasilewska i Jacek Koman. Nad stroną muzyczną filmu czuwał Leszek Możdżer, od dawna starający się przywrócić pamięć o Mieczysławie Koszu. W filmie nie zabrakło ciekawych aranżacji znanych i popularnych utworów (takich jak Take the A Train, San Francisco, Kasztany, Cała jesteś w skowronkach) oraz wielu brawurowych jazzowych improwizacji. Zdjęcia do filmu kręcono m.in. w starej części Podgórza.
W koprodukcji z Krakowskim Biurem Festiwalowym powstał również Obywatel Jones (2019), nagrodzony Złotymi Lwami w Gdyni thriller polityczny w reżyserii Agnieszki Holland i w międzynarodowej obsadzie. W rolach głównych występują: James Norton, Vanessa Kirby i Peter Sarsgaard. Obywatel Jones to historia Garetha Jonesa – walijskiego dziennikarza, który w 1933 roku wyruszył do Związku Radzieckiego, aby odkryć przerażającą prawdę stojącą za reżimem Stalina i sowiecką „utopią”. Dziennikarz staje się naocznym świadkiem tragedii Hołodomoru na Ukrainie, gdzie miliony ludzi umierają z głodu, podczas gdy tony zboża sprzedawane są za granicę, by sfinansować proces industrializacji radzieckiego imperium. Kulisy jego reporterskiego śledztwa miały śmiertelne reperkusje, a przy okazji stały się inspiracją do powstania jednej z najsłynniejszych powieści XX wieku – Folwarku zwierzęcego George'a Orwella. Warto dodać, że Kraków „zagrał” w filmie m.in. Londyn i Moskwę.
Kolejnym przykładem udanej koprodukcji jest film Łukasza Grzegorzka Córka trenera (2018), w którym główne role zagrali doświadczony aktor Jacek Braciak i debiutująca wówczas Karolina Bruchnicka. To pełna humoru historia psychologicznej rozgrywki między trenerem tenisa a jego nastoletnią córką Wiktorią, którą osobiście przygotowuje do kolejnych turniejów. Łukasz Grzegorzek wyreżyserował nienachalny i daleki od banału film o dojrzewaniu, będący zarazem rasowym kinem drogi i sportowym dramatem w jednym.
Innym filmem finansowanym z Regionalnego Funduszu Filmowego jest bijący rekordy popularności Kler (2017) Wojciecha Smarzowskiego – obraz Kościoła katolickiego jako instytucji sportretowanej „od strony zakrystii”, rzucający światło na tematy niewygodne, trudne, często przemilczane, ale też poruszające. Wszystko to ukazane zostało przez pryzmat losów trójki duchownych, których wzloty i upadki udowadniają, że podobnie jak społeczności wiernych, tak i księżom nic, co ludzkie, nie jest specjalnie obce. Popis wielkiego aktorstwa dają odtwórcy głównych ról: Arkadiusz Jakubik, Robert Więckiewicz i Jacek Braciak oraz – po raz pierwszy u Smarzowskiego – Janusz Gajos, który jako arcybiskup miał okazję „święcić” pokarm wielkanocny nie gdzie indziej, jak na krakowskim rynku.
W niedalekiej przyszłości zobaczymy również inną koprodukcję Krakow Film Commission: film Broad Peak w reżyserii Leszka Dawida ukazujący losy polskiego himalaisty Macieja Berbeki, który zginął tragicznie podczas zdobywania zimą ośmiotysięcznika w górach Karakorum. W rolach głównych wystąpią m.in. Ireneusz Czop i Maja Ostaszewska.
Prowadzony od kilku lat mechanizm finansowania w Krakowie i Małopolsce rodzimych produkcji nie tylko przynosi miastu i regionowi efekt wizerunkowy, ale i daje całkiem realne korzyści, np. pracę dla lokalnych branżowców. Przede wszystkim jednak przyczynia się do rozwoju polskiej kinematografii, dzięki czemu Krakow Film Commission może zapraszać tu kolejne produkcje, w tym – zagraniczne. Oby było ich jak najwięcej! (Justyna Skalska, „Karnet”)
Tekst powstał we współpracy z Krakow Film Commission.