W oryginalnej, „Groteskowej" interpretacji Balladyny Juliusza Słowackiego dwupoziomowość świata przedstawionego utworu (świat elfów i świat ludzi) została przełożona na świat aktorów i świat lalek. Relacje pomiędzy podmiotem-animatorem i przedmiotem-lalką odnoszą się do sfery ducha i materii opowieści Słowackiego.
Wysnuwając opowieść o Goplanie i Balladynie z artystycznego tworzywa teatru można było zbudować sceniczny świat oparty na nieograniczonej wolności wyobraźni poetyckiej, bez zobowiązujących odniesień do zasad logiki, psychologii czy realistycznego porządku prawdy i prawdopodobieństwa. W ten sposób opowieść uzyskała charakterystyczne cechy poetyki swego literackiego pierwowzoru - wzięła kształt baśni, legendy, mitu...
Zabieg teatralizacji świata "Balladyny" pozwolił równocześnie pokazać fenomen zła poprzez możliwość jego transformacji w systemie wzajemnych odniesień rzeczywistości scenicznej i pozascenicznej. Natomiast zinterpretowanie relacji świata duchów i ludzi jako aktora-animatora i przedmiotu jego manipulacji - lalki, umożliwiło przedstawienie problemu wolności jednostki i narodu, tak istotnego dla zrozumienia filozofii i historiozofii autora Kordiana.
Czas trwania spektaklu: 1 godz. 40 min, 1 przerwa
J. Słowacki
reżyseria: Bogdan Ciosek
Scenografia: Jerzy Kalina; muzyka: Paweł Moszumański; ruch sceniczny lalek: Krzysztof Falkowski; inspicjent: Jan Babula;
Występują: Aldona Jankowska (gościnnie), Włodzimierz Jasiński, Franciszek Muła
Nagroda ZASP-u za kreacje aktorskie (Opole 2005)
Nagroda na Festiwalu Dramaty Narodów – Polski Dramat Romantyczny (Kraków 2005)
dla widzów od 12 lat