Feelharmonia – Carl Philipp Emanuel i Johann Sebastian Bach (online)

Muzyka klasyczna

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

  • sobota, 10 kwietnia 2021, 18:00

Zrodzona w baroku tradycja koncertu odmieniła oblicze muzyki instrumentalnej. Nieoceniony wpływ i nowatorskie podejście do tej muzycznej formy przejawił największy z wielkich — Johann Sebastian Bach. Jego koncerty to śmiałe dialogi pomiędzy instrumentami, prowadzone w bogatej kolorystyce brzmieniowej.

Tradycja koncertu, polegająca na muzycznym dialogu, czyli przeciwstawianiu sobie różnych grup instrumentów lub instrumentu solowego orkiestrze, zrodziła się na gruncie włoskiej kultury muzycznej, w twórczości m.in. Arcangela Corellego i Antonia Vivaldiego. Do przełomu muzycznych epok renesansu i baroku prym w twórczości wiodły bowiem gatunki i formy wokalne. Pozostawiały one niewiele miejsca na popisy solowe muzyków, sprowadzając partie instrumentalne głównie do roli akompaniamentu. To właśnie rozkwit baroku przyniósł ze sobą wzrost znaczenia muzyki komponowanej z przeznaczeniem na instrumenty — pojawiły się nowe gatunki i formy: concerto grosso, koncert solowy, suita, sinfonia czy sonata, a muzycy-wirtuozi zyskali nowe możliwości dla aktywności zawodowej. Wielkim skokiem rozwojowym stało się w końcu podjęcie formy koncertu przez Johanna Sebastiana Bacha.
Zbiór skomponowanych przez niego w pierwszej połowie XVIII wieku sześciu Koncertów brandenburskich, których przydomek pochodzi od dedykacji kompozytora dla hrabiego Brandenburgii Christiana Ludwiga, stanowi niedościgniony przykład bujnej inwencji melodycznej. To jednocześnie bogata kolorystyka brzmieniowa ujęta w barokową formę oraz zapowiedź nadchodzącej współczesności. Concerts avec plusieurs instruments, czyli koncerty z wieloma instrumentami, jak zatytułował je sam Bach, prezentują śmiałe jak na owe czasy zestawienia typów instrumentów solowych w różnorodnych konfiguracjach. Każdy z utworów stanowi pod tym względem nowość.
V Koncert brandenburski D-dur BWV 1050 na flet, skrzypce i klawesyn z towarzyszeniem skrzypiec, wiolonczeli i basso continuo powstał w 1719 roku. Utwór wyróżnia nowatorskie potraktowanie instrumentu klawiszowego — z jednej strony realizuje on partię akompaniamentu tzw. basso continuo, czym wpisuje się w barokową tradycję concerto grosso, z drugiej zaś wyprzedza i zapowiada nadchodzące czasy klasycyzmu. Poprzez koncertujący charakter klawesynu często uznawany jest za pierwowzór koncertu fortepianowego – formy rozwijanej dalej m.in. przez Mozarta czy Beethovena. Długa, ponad sześćdziesięciotaktowa ozdobna kadencja kończąca pierwszą część, Affettuoso (część druga) z wirtuozowską partią skrzypiec oraz znakomicie ułożona na finał utworu fuga ukazują pełnię brzmienia instrumentów. Zastosowane zabiegi kompozytorskie przede wszystkim zaś uwrażliwiają słuchaczy na różnorodność barw instrumentów. Chociaż włoski termin concertare oznacza „współzawodniczyć”, w tym koncercie instrumenty prowadzą ze sobą ożywiony dialog.
W programie usłyszymy także Koncert podwójny d-moll BWV 1043, skomponowany przez Johanna Sebastiana Bacha w Lipsku w 1730 roku. To jeden z najpopularniejszych utworów kompozytora, w którym ekspresyjne partie dwojga skrzypiec stają się równorzędnymi partnerami, odpowiadają sobie, uzupełniają się i współzawodniczą ze sobą — po to, by w finale połączyć się w równoległy i zgodny dwugłos.

Agnieszka Lakner

Koncert na platformie playkrakow.com

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej Paweł Wajrak – koncertmistrz, kierownictwo artystyczne
Hanna Pozorska - skrzypce* Jakub Staszel - skrzypce*
Magdalena Di Blasi - flet Andrzej Zawisza – klawesyn

* Laureaci VI Ogólnopolskiego Konkursu im. Rodziny Grobliczów w 2019 roku - I miejsca ex aequo:
Hanna Pozorska - OSM I i II st. im. F.Nowowiejskiego w Gdańsku, klasa prof. Małgorzaty Skorupy
Jakub Staszel - PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie, klasa prof. Katarzyny Balas i prof. Marcina Baranowskiego 

Carl Philipp Emanuel Bach - Sinfonia G-dur WQ182,1
Johann Sebastian Bach - Koncert d-moll na dwoje skrzypiec BWV 1043
Johann Sebastian Bach - V Koncert brandenburski D-dur BWV 1050

udostępnij

więcej

Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.