Festiwal Opera Rara 2021: The Golden Dragon [ODWOŁANE]

Festiwale muzyczne

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

ODWOŁANIE SPEKTAKLU OPERA RARA: „THE GOLDEN DRAGON”

Z przykrością informujemy, że KBF oraz Capella Cracoviensis, organizatorzy spektaklu „The Golden Dragon” w ramach Festiwalu Opera Rara, zaplanowanego na 24, 25 oraz 26 marca 2021 roku na platformie PLAY KRAKÓW, podjęli decyzję o odwołaniu wydarzenia w pierwotnie planowanej formule. Prosimy o zapoznanie się z komunikatem.

Dynamiczny rozwój sytuacji epidemicznej w Polsce oraz decyzja Ministerstwa Zdrowia o nowych zasadach bezpieczeństwa obowiązujących w całym kraju, a także choroba jednego z artystów mających wziąć udział w spektaklu spowodowała podjęcie decyzji o odwołaniu wydarzenia „The Golden Dragon” w ramach Festiwalu Opera Rara 2021: zarówno wykonania w ICE Kraków, jak również planowanego streamingu spektakli na platformę PLAY KRAKÓW.

W związku z powyższym, a także przez wzgląd na bezpieczeństwo artystów jako organizatorzy, podjęliśmy decyzję, że spektakl „The Golden Dragon” w ramach festiwalu Opera Rara 2021 zaplanowany na 24, 25 oraz 26 marca w Centrum Kongresowym ICE Kraków, zostaje odwołany.

Pragniemy podkreślić, że bezpieczeństwo publiczności, osób pracujących przy organizacji koncertu oraz samych artystów jest dla nas najważniejsze. Odwołanie wydarzenia było trudną, ale jedyną możliwą do podjęcia w obecnej sytuacji decyzją, w związku z tym liczymy na Państwa wyrozumiałość i współpracę. Przepraszamy za wszelkie niedogodności.

---

The Golden Dragon to pełna szalonych, wprost nieprawdopodobnych wypadków tragikomedia, która zarazem podważa nasze oczekiwania dotyczące tego, jak powinna wyglądać sztuka zaangażowana społecznie. Opera Pétera Eötvösa – zainspirowana sztuką Rolanda Schimmelpfenniga – to opowieść o życiu dalekowschodnich emigrantów w Europie. Wbrew temu, czego można się spodziewać po ważkim temacie, jest ona daleka od dokumentalizmu. „The Golden Dragon” w ramach Festiwalu Opera Rara 2021 już w marcu na PLAY KRAKÓW.

Wpiszcie w wyszukiwarkę internetową frazę „The Golden Dragon”, czyli „Złoty smok”, a zanim dotrzecie do informacji o operze, natraficie najpierw na listę adresów rozmaitych chińskich restauracji. Wśród właścicieli takich lokali jest to nazwa nad wyraz popularna – również u nas w Polsce „Złotych smoków” nie brakuje. Dumny i groźny symbol cesarskich Chin stał się w zglobalizowanym świecie emblematem rozlicznych barów, nierzadko zwykłych fast foodów. Mityczny stwór – niegdyś obiekt kultu – w nowych czasach znalazł nowe zatrudnienie. Błąka się po szyldach rozmaitych interesów wraz z ich pracownikami, którzy często w poszukiwaniu poprawy losu opuścili Chiny, i podobnie jak oni zmienia swoją tożsamość, tak nietrwałą i chwiejną w zglobalizowanej rzeczywistości.

Schimmelpfennig stworzył mozaikowy tekst o naszej równie mozaikowej współczesności, pokazując ją z perspektywy kuchennych zapleczy zaludnionych postaciami borykającymi się z biedą, wyobcowaniem, upokorzeniem. Ich losy krzyżują się tu w zaskakujący sposób, mnożą się drastyczne i absurdalne sytuacje – bez cienia sentymentalizmu, za to dosadnie pokazując, jak nieporadnie i okrutnie urządziliśmy życie sobie i innym. Każdy ze śpiewaków-aktorów wciela się tu w więcej niż jedną rolę. Płynna tożsamość bohaterów, ich wykorzenienie, brak prawa do podmiotowości zyskują dzięki temu prostemu zabiegowi widome odzwierciedlenie na scenie. Wszystko jest tu dojmująco przygnębiające, a zarazem groteskowe – i śmieszne, i straszne. W dramacie Schimmelpfenniga kompozytora ujęła właśnie ta dwoistość, pomieszanie porządków tragedii i komedii oraz jej głęboki humanizm, widoczny zwłaszcza w finale. Dało mu to duże możliwości plastycznego kształtowania tkanki muzycznej – z jej kontrastami zmieniających się ciągle nastrojów, instrumentalnych faktur i partii śpiewaków przechodzących od ekspresyjnego recytatywu po śpiewne ariosa.

Akcja koncentruje się wokół nielegalnej emigracji i problemów, z jakimi zmagają się osoby „bez papierów”, bez praw i bez wielkich szans na godną przyszłość. Nie ma tu socjologicznej dosłowności, nie zobaczymy scenicznej rozprawki z odhaczanymi kolejno „ważnymi tematami”, ale złożony obraz stosunków międzyludzkich wynikający z uwikłania w sprzeczności, w jakie wpychają bohaterów mechanizmy bezlitosnej rynkowej machiny. Emigranci, którzy wcale nie chcą migrować, trafiają do kraju, w którym nikt ich nie chce. Powrót też jest niemożliwy, znajdują się więc w klinczu, każdy ruch jest zły. Znikąd też pomocy, bo ich pobyt nie jest usankcjonowany. Fabuła zaczyna się od banalnego wypadku. Chłopaka z Chin pracującego na czarno w azjatyckiej restauracji The Golden Dragon zaczyna nieznośnie boleć ząb. Skoro oficjalnie nie istnieje, nie może po prostu pójść do dentysty, a próba poradzenia sobie z kłopotem metodą chałupniczą okazuje się fatalna w skutkach i uruchamia całą serię przedziwnych zdarzeń. W krzywym operowym zwierciadle przegląda się nasza codzienność, która w coraz szybszym tempie upodabnia się do tego zniekształconego obrazu.

Péter Eötvös The Golden Dragon, reż. Karolina Sofulak
Robin Steitz – sopran
Helena Rasker – mezzosopran
Peter Tantsits – tenor
Karol Kozłowski – tenor
Łukasz Klimczak – baryton
Spółdzielnia Muzyczna
Edo Frenkel – dyrygent

Na Festiwal Opera Rara 2021 zapraszają Miasto Kraków, KBF oraz Capella Cracoviensis.

Udostępnij

Więcej

Kraków Travel
Kids in Kraków
Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.
<