Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej ONLINE

Spektakle taneczne

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

  • poniedziałek, 16 listopada 2020, 20:00

Balet Cracovia Danza zaprasza na premierę spektaklu "Pierwsze baletu początki - w operalni Hetmanowej". Spektakl w choreografii Romany Agnel i Dariusza Brojka zabierze widzów w podróż do XVIII-wiecznego Białegostoku, na dwór Branickich, gdzie rozkwitała sztuka baletowa.

Premiera zaplanowana z udziałem publiczności oraz z transmisją w Internecie odbędzie się 16 listopada o godz. 20 w Teatrze Ludowym w Krakowie. Tancerzom będzie towarzyszyła muzyka na żywo w wykonaniu Zespołu Instrumentów Dawnych „Intrada” pod kierunkiem Anny Śliwy.

Historia baletu polskiego sięga XVIII wieku. Wówczas rody magnackie zaczęły zakładać własne szkoły i zespoły baletowe, kształcąc w ten sposób pod kierunkiem zagranicznych mistrzów pierwszych polskich tancerzy. Takim rodem byli Braniccy. W ich rezydencji w Białymstoku została utworzona szkoła baletowa i działający przy teatrze dworskim balet. Tancerze – w tym Maciej Pręczyński uważany za pierwszego zawodowego tancerza polskiego – byli szkoleni w Białymstoku przez mistrza tańca Antonio Puttiniego. Ten włoski pedagog przez lata finansowany przez Klemensa Branickiego, uczył tancerzy i przekazywał choreografie. Nad odpowiednim ułożeniem repertuaru baletowego i muzycznego w dworskim teatrze, czyli w nowo powstałej tzw. operalni, czuwała Izabela Branicka, kasztelanowa krakowska. Rezydencja Branickich szybko stała się jednym z najważniejszych ośrodków w Polsce związanych z baletem i poprzez szkolenie polskich tancerzy do królewskiego zespołu miała wielki wpływ na polski balet założony przez Stanisława Augusta.

Spektakl "Pierwsze baletu początki - w operalni Hetmanowej" nie tylko ukazuje powstanie pierwszych polskich szkół i zespołów baletowych, ale także ujawnia tajniki ówczesnego kształcenia, zdradza stosowane wówczas metody i pokazuje mistrzostwo pedagogów. A poprzez prezentację oryginalnych choreografii baletu europejskiego z pierwszej połowy XVIII wieku (autorstwa francuskiego choreografa Louis’a Pecourt), a także odpowiedni dobór muzyki i tańców pokazuje jaki repertuar mógł być wykonywany w operalni Branickich.

W przedstawieniu zobaczymy m.in. rekonstrukcję lekcji tańca, uczniowską galę, audycję baletową, spektakl baletowy, popisy mistrzów, czy wielki bal na dworze Branickich. Opowieść o baletowych początkach wypełnią takie tańce jak m.in.: menuet, allemande, courante, sarabanda, gigue, gawot czy folia, do muzyki popularnych wówczas kompozytorów, m.in.: Corellego, Boccheriniego czy Lully’ego. Nie zabraknie też znanego Poloneza G-dur Macieja Radziwiłła, czy fragmentów bardzo słynnego wówczas baletu "L’Europe Galante" (Wykwintna Europa) Andre Campry.

Spektakl "Pierwsze baletu początki - w operalni Hetmanowej" ma swoją premierą w ramach 10. jubileuszowej edycji Festiwalu Sztuk Dawnych w Białymstoku, który z powodu wyjątkowej sytuacji a także w nawiązaniu do tytułu patronki festiwalu - kasztelanowej krakowskiej odbędzie się Teatrze ludowym w Krakowie, dostępny będzie również online. Zapraszamy!

/Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz/

Pierwsze baletu początki - w operalni Hetmanowej

Scenariusz i inscenizacja: Romana Agnel
Choreografia: Romana Agnel, Dariusz Brojek
Choreografie Poloneza Eyblera i Uroczystego Pękiela: Leszek Rembowski
Oryginalne choreografie z epoki: Louis Pecourt
Kierownictwo muzyczne: Anna Śliwa
Kostiumy: Monika Polak-Luścińska, Elżbieta Wójtowicz-Gularowska
Scenografia: Krzysztof Antkowiak
Asystent choreografa: Marta Baranowska
Muzyka: A. Corelli, L. Boccherini, J.L. Eybler, L. Lacoste, J.B. Boismortier, A. Campra, J.B. Lully, J.J. Fux, M. Radziwiłł
Występują: Balet Cracovia Danza pod kierunkiem Romany Agnel, Zespół Instrumentów Dawnych „Intrada”

Udostępnij

Więcej

Kraków Travel
Kids in Kraków
Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.
<