Świat się zmienił. Być może po raz pierwszy tak nagle i dostrzegalnie. Na przestrzeni kilku miesięcy musieliśmy zredefiniować strategie uczestniczenia w życiu społecznym i kulturalnym, a to z kolei zmieniło nasze postrzeganie samych siebie i wielu spraw, których wagi jeszcze sobie nie uświadamiamy.
NOWE RZECZYWISTOŚCI to nasze pierwsze badania terenowe. Pionierzy nowych języków teatralnych, najmłodsi, wchodzący dopiero w zawód, artyści będą poszukiwać punktów orientacji na scenie „świata po pandemii”, tworząc pole dla namysłu nad rolą i treścią teatru Nowych Lat Dwudziestych.
NOWE RZECZYWISTOŚCI. Otwarcie sezonu to raport z poszukiwań – prezentowane w ramach tego wydarzenia prace są dziełami in progress, gdzie każdy kolejny dzień pokazów przynosi nowe odczyty danych. W skład twórców składających raport z potłuczonego świata wchodzą: Zdenka Pszczołowska, Magda Szpecht, Aleksandra Skorupa, Jan Jeliński, Karol Klugowski, Radosław B. Maciąg, Radek Stępień i Jan Kanty Zienko, współpracujący z nimi aktorzy Narodowego Starego Teatru w Krakowie oraz muzycy tworzący również dla teatru: Dtekk, Pleq i gypsyandtheacidqueen.
Kuratorem projektu jest Radek Stępień.
Wydarzenie otworzy prowadzony przez Zuzannę Berent i Annę Majewską panel twórców Młoda reżyseria: mapowanie pola.
Harmonogram wydarzenia:
15.09
13.00 - Młoda reżyseria: mapowanie pola sympozjum nt. Młodego Teatru. Prowadzenie Zuzanna Berendt i Anna Majewska (Duża Scena)
17.30 - Szekspir Słowackiego w reż. Aleksandry Skorupy (Duża Scena)
18.00 - pokazy etiud: Nimfy w reż. Jana Jelińskiego, Świnia z pieprzem w reż. Zdenka Pszczołowskiej i Moralność Pani Dulskiej w reż. Jana Kantego Zienko
22.00 - koncert Jędrzeja Dondziło (Sala Modrzejewskiej)
16.09
17.00 - pokazy etiud: Nimfy w reż. Jana Jelińskiego, Świnia z pieprzem w reż. Zdenka Pszczołowskiej i Moralność Pani Dulskiej w reż. Jana Kantego Zienko
19.00 - Fiasko – work in progress -pokaz warsztatu Magdy Szpecht (Sala Modrzejewskiej)
20.00 - Słowacki umiera w reż. Radka Stępnia (Nowa Scena)
21.15 - Kartoteki w reż. Karola Klugowskiego – pokaz przedpremierowy (foyer dolne, Strefa BE)
22.00 - Koncert Bartka Dziadosza (Sala Modrzejewskiej)
17.09
17.00 - pokazy etiud: Nimfy w reż. Jana Jelińskiego, Świnia z pieprzem w reż. Zdenka Pszczołowskiej i Moralność Pani Dulskiej w reż. Jana Kantego Zienko
19.00 - Fiasko – work in progress -pokaz warsztatu Magdy Szpecht (Sala Modrzejewskiej)
20.00 - Kartoteki w reż. Karola Klugowskiego – premiera (foyer dolne, Strefa BE)
22.00 - Koncert Gypsy and the Acid Queen (Sala Modrzejewskiej)
Młoda reżyseria: mapowanie pola
Sympozjum nt. Młodego Teatru
Prowadzenie: Zuzanna Berendt, Anna Majewska
W ostatnich latach zmienia się postrzeganie roli reżyserek i reżyserów, ich miejsca w zespole i relacji wobec niego, ich pozycji instytucjonalnej i symbolicznej oraz powiązania tych kwestii z dotychczasowymi językami teatralnymi. Młodzi reżyserzy i reżyserki zaczynają pracę w zawodzie, którego charakter jest od pewnego czasu dyskutowany i podejmowane są próby zdefiniowania go na nowo. Po części funkcjonują oni w ramach instytucjonalnych i artystycznych, które zastali, a po części tworzą nowy obraz sztuk performatywnych. Podczas spotkania postaramy się przedstawić artystyczne i instytucjonalne aspekty pracy młodych przedstawicieli i przedstawicielek polskiego teatru i tańca. Zarysujemy mapę problemów, wobec których stają, i przemian języka sztuk performatywnych, w których biorą udział. Zaproszenie do rozmowy twórców i twórczyń o odmiennych doświadczeniach ma na celu podkreślenie zróżnicowania stojącego za nimi zaplecza instytucjonalnego i edukacyjnego oraz pokazanie pola młodej reżyserii w jego złożoności artystycznej i politycznej.
O SPEKTAKLACH:
Nimfy
reżyseria: Jan Jeliński
muzyka: Filip Grzeszczuk
kostiumy: Rafał Domagała
Obsada: Izabella Dudziak, Aleksandra Nowosadko, Magdalena Osińska (gościnnie)
W wierzeniach starożytnych Greków nimfy były istotami pośrednimi między światem bogów a ludźmi. Przebywając w pobliżu człowieka i dzieląc z nim śmiertelność rozumiały jego troski i potrzeby. Nimfy dożywały podeszłego wieku zachowując wiecznie młody wygląd. Twórcy performansu, budują pomost między światem starożytnym, a współczesnością przyglądając się m.in. obsesji współczesnego świata dotyczącej mitu wiecznej młodości, roli kobiet w społeczeństwie oraz odwiecznym prawom pożądania.
Jan Jeliński
student V roku Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Odbył asystentury reżyserskie u Anny Smolar („Henrietta Lacks”) w Nowym Teatrze w Warszawie oraz Michała Borczucha („Żaby”) w Teatrze Studio w Warszawie. Zdobywca nagrody ZAIKS na 8. Forum Młodej Reżyserii za spektakl „Sztuczne jezioro” (2018). Reżyser projektów performatywnych takich jak „Planety” (Teatr Powszechny w Warszawie) „PROM-1” (Festiwal Malta w Poznaniu).
Moralność Pani Dulskiej
Gabriela Zapolska|
reżyseria: Jan Kanty Zienko
twórcy: Jan Kanty Zienko, Mateusz Górniak, Aleksandra Pajączkowska, Grzegorz Tortellini, Antoni Skrzyniarz, Maciej Kobiela, Maciej Charyton, Paweł Kruszelnicki, Błażej Peszek.
Władza Obyczajowego Rozumu z mieszczańskiego salonu dramatu Zapolskiej przenosi się do knajpy policjantów. Policja staje się ostoją i inkwizycją normalności, zaczyna pełnić funkcję obyczajową. Chcemy sprawdzić, co może zdarzyć się w rzeczywistości, gdzie coraz łatwiej o bycie czymś nieodpowiednim.
Jan Kanty Zienko (ur. 1996 w Krakowie) obecnie student III roku WRD AST. Studiował MISH na Uniwersytecie Jagiellońskim. Asystował Grzegorzowi Jarzynie podczas realizacji spektaklu dyplomowego „Burza” w AST (premiera 23 października 2019). Członek Pracowni Dramaturgicznej. Jako reżyser debiutował spektaklem online „Kanon: Pieśni do Pracy” w Starym Teatrze w Krakowie.
Świnia z pieprzem
na podstawie frag
entów Alicji w Krainie Czarów w przekładzie Bogumiły Kaniewskiej
reżyseria, dramaturgia, muzyka: Zdenka Pszczołowska
kostiumy i scenografia: Anna Oramus
wizualizacje: Karina Gorzkowska
obsada: Paulina Kondrak, Aldona Grochal, Radosław Krzyżowski, Michał Majnicz
Nic na to nie poradzisz. My tu wszyscy jesteśmy szaleni. Ja też jestem. I ty.
Lewis Carroll, Alicja w Krainie Czarów
Podglądamy nieustraszoną Alicję, która z ciekawością poznaje Krainę Czarów i odkrywa jej ścisłą zależność od znanej rzeczywistości. Bohaterka potwierdza istnienie równoległych światów i rozpoznaje swoją doniosłą rolę w kreowaniu jednego z nich. Rozkrok pomiędzy poczuciem zagrożenia a wewnętrzną potrzebą działania bardziej niż kiedykolwiek determinuje stwarzanie (albo wyobrażanie) i organizowanie nowych światów, rytuałów i codzienności.
Zdenka Pszczołowska
dramaturżka i reżyserka, absolwentka komparatystyki literackiej i performatyki przedstawień na Uniwersytecie Jagiellońskim, studentka na Wydziale Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie i doktorantka w Katedrze Performatyki Przedstawień UJ; autorka dramatu Fabrykantka wydanego przez Stary Teatr pod redakcją Darii Będkowskiej i Agaty Dąbek w antologii Nasz głos, dramaturżka i reżyserka spektaklu Symphony No. 5 (Scena Tańca Współczesnego, styczeń 2020), reżyserka spektaklu internetowego Freshwater na podstawie dramatu Virginii Woolf (Narodowy Stary Teatr, czerwiec 2020). Obecnie przygotowuje premierę spektaklu Jak twoja choroba wpływa na seksualność? U T O P I E w poznańskim Teatrze Ósmego Dnia. Asystentka Romana Gancarczyka i Grzegorza Jarzyny.
Fiasko – work in progress
reż. Magda Szpecht
dramaturgia: Agnieszka Jakimiak
muzyka: Krzysztof Kaliski
scenografia: Jan Simon
obsada:
Łukasz Stawarczyk, Ola Nowosadko, Natalia Kaja Chmielewska, Mikołaj Kubacki, Klara Broda, Bartosz Ostrowski
Otwarta próba zapowiadająca grudniową premierę Fiaska - spektaklu opartego na motywach powieści Stanisława Lema. Nakreślone zostaną najważniejsze tematy przedstawienia oraz konteksty i inspiracje. Fiasko jest osadzoną w odległej przyszłości opowieścią fantastyczno-naukową, która podejmuje zagadnienie kontaktu z cywilizacją pozaziemską. Wyobrażając sobie możliwość istnienia cywilizacji na innych planetach, musimy wyobrazić sobie konieczność zjednoczenia. Zamiast pytać: Kim są “Obcy”?, zadajemy pytanie: „Kim są Ziemianie?”.
Magda Szpecht - urodzona w 1990 roku w Jeleniej Górze artystka teatralna, autorka instalacji i spektakli. Absolwentka Wydziału Reżyserii na PWST w Krakowie a wcześniej Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Wrocławskim. Reżyserka spektaklu „dolphin_who_loved_me” – zdobywcy głównej nagrody na 100° Berlin Festival, prezentowanego na festiwalach m.in. w Marsylii, Hanowerze, Warszawie czy Bukareszcie. Zrealizowała spektakle takie jak „Możliwość wyspy” (TR Warszawa, 2015), „Ostatnie Zwierzęta” (Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, 2017), „Schubert. Romantyczna Kompozycja na 12 wykonawców i Kwartet Smyczkowy” (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu, 2016) – przedstawienie nagrodzone w XXII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej oraz na 10. Międzynarodowym Festiwalu Boska Komedia.
Kartoteki
wg Tadeusza Różewicza
reż. Karol Klugowski
Obsada: Mikołaj Kubacki, Przemysław Przestrzelski oraz Grzegorz Bielecki i Jacek Puzia
Otwarta dramaturgia Tadeusza Różewicza, zakreślona w Kartotece oraz Kartotece rozrzuconej, stanowi punkt wyjścia dla eksplorowania otwartej formy teatralnej. Niniejszy spektakl nie jest jednak formą otwartą w zakresie nieograniczonym – to raczej forma mobilna w znaczeniu analogicznym do tego, jak funkcjonuje na gruncie XX-wiecznej rzeźby oraz muzyki. Oznacza to w tym przypadku, że poszczególne elementy wypracowywane z aktorami stanowią niejako strukturalne „niezmienniki”, jednak ich konfiguracja, każdorazowe ułożenie, zawartość ekspresyjna podlegają zmianom, są „ruchome”. Konsekwencją owej mobilności jest unikalny charakter każdego pokazu – widzowie przychodzący na dwa pokazy dzień po dniu mogą skonfrontować się z dwoma skrajnie różnymi „ułożeniami mobilu”. Tożsamość Bohatera Kartoteki oraz prawdopodobnie każdego podmiotu ludzkiego naszych czasów jest również ruchoma – stąd możliwość budowania znaczeń spektaklu, nieustannie się aktualizujących. Zawartość treściowa spektaklu nie jest przesądzona – jest aktualizowana przez kontekst społeczno-polityczny, czy szerzej: kulturowy oraz to, co każdy z widzów wprowadza interpretacyjnie do swojego doświadczenia konfrontacji ze zdarzeniem teatralnym. Spektakl wchodzi również w relację o charakterze trans-medialnym z poza-teatralnymi dziełami sztuki: plakatem Nikodema Pręgowskiego oraz filmem Wojciecha Pusia, który stanowi autonomiczny przykład tego, co można określić mianem Nowego Kina Rozszerzonego (expanded cinema).
Szekspir Słowackiego
Scenariusz i reżyseria: Aleksandra Skorupa
Tomasz Schaefer Scenografia / wideo / światło
Marcin Oleś Muzyka
Jakub Ziółkowski Udźwiękowienie
Obsada: Katarzyna Krzanowska, Kristina Baranowska (gościnnie)
Szekspir Słowackiego to etiuda, w której fragmenty z Balladyny i Makbeta Szekspira zostaną opowiedziane w dwóch językach – polskim i rosyjskim w opracowaniu i reżyserii Aleksandry Skorupy z udziałem Katarzyny Krzanowskiej i Kristiny Baranowskiej. „Szekspir Słowackiego” zderza dwoistość postaci i języków dwóch aktorkach niezwykłym czasie. Tutaj kontrolę nad świadomością przejmują ukryte lęki i demony, a gra toczy się o dzban malin, będący ‘przeklętym’ trofeum głównej bohaterki” – jak o swym projekcie mówi Aleksandra Skorupa – reżyser etiudy. Aktorkom towarzyszyć będzie Marcin Oleś (kontrabas) – autor opracowania muzycznego. Za scenografię, video i światło odpowiada Tomasz Schaefer.
Radosław Stępień
(rocznik 1993) – absolwent Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie (2019); Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za rok 2018. W latach 2011–2013 związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego, w latach 2013–2018 z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych Gardzienice. Studiował na Międzywydziałowych Interdyscyplinarnych Studiach Humanistycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Współpracował m.in. z Krystianem Lupą przy spektaklach Spi-ra-la i Proces według Framza Kafki. Zadebiutował Panną Julią Augusta Strindberga, zrealizowaną w Teatrze Ludowym w Krakowie, za którą otrzymał m.in. nagrodę ZAIKS na Forum Młodej Reżyserii 2018. Jest też laureatem nagrody Off na 22. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku za przedstawienie Hamlet według Szekspira i tekstów własnych, I nagrody na Przeglądzie Młodej Reżyserii 2017 w Krakowie oraz Nagrody im. Leona Schillera, przyznawanej przez Związek Artystów Scen Polskich (2019). W Teatrze Wybrzeże w Gdańsku wyreżyserował Śmierć komiwojażera Arthura Millera, w Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi Kto zabił Kaspara Hausera wg dramatu napisanego wspólnie z Konradem Hetelem, a w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie Słowacki umiera. Od 2019 roku jest pedagogiem na Wydziale Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie. Razem z Konradem Hetelem i Natanem Berkowiczem tworzy kolektyw KORAN.
KONCERTY:
Jędrzej Dondziło - Dtekk
(Jędrzej Dondziło) to DJ, promotor i aktywista na rzecz kultury. Białostoczanin z krwi i kości. Pomysłodawca, koordynator i dyrektor programowy Up To Date Festival. Współtwórca kolektywu i wytwórni płytowej Technosoul. Inicjator hasła Pozdro Techno oraz cyklu wydarzeń pt. Salon Ambientu i Secret Location. Pierwsze kroki stawiał w klubie Metro.
Bartosz Dziadosz
Bartosz Dziadosz (PLEQ) jest kompozytorem, producentem muzycznym, a także kuratorem. Reprezentuje eksperymentalny nurt w muzyce elektronicznej. W swoich kompozycjach łączy ze sobą gatunki muzyczne takich jak drone, ambient, abstrakcyjny glitch i modern classical. W 2005 roku powołał do życia projekt PLEQ. Wydawał płyty w różnych wytwórniach na całym świecie, między innymi w Tokio, Francji, Canton czy Montrealu. Kolaboruje z artystami z różnych zakątków świata,a także jest kuratorem moskiewskiej wytwórni Dronarivm. Brał też udział w wielu kompilacja charytatywnych, gdzie znalazł się u boku takich artystów jak Max Richter, Autechre, Nils Frahm, Future Sound Of London, itd. Oprócz Polski, koncertował również w Rosji, Anglii, Szwajcarii, Norwegii, Szwecji, Rumunii, Grecji, Litwie, itd.
Gypsy and the Acid Queen
to pseudonim artystyczny Kuby Jaworskiego - songwritera z Krakowa, który na koncie ma już bardzo dobrze przyjętą płytę zatytułowaną “Gypsy and the Acid Queen” (zwycięstwo FAMY 2016, tytuł nadziei roku portalu So!music, oraz ponad 150 zagranych koncertów w całej Polsce) oraz najnowsze wydawnictwo "Dni miłości/Noce cudów" (maj 2019). W samym 2019 roku na platformie Spotify piosenki Gypsy and the Acid Queen zostały odtworzone ponad 400 000 razy, a single “W Taką Noc Jak Ta” i “Kiedy Szumią Wierzby” trafiły na największe polskie playlisty (m.in. Alternatywna Polska). Koncerty Gypsiego to podróż przez gatunki, od songwriterskich ballad, elektronicznych czy wręcz tanecznych brzmień po gitarowe riffy. Aktualnie Gypsy kończy pracę nad nowym albumem zatytułowanym ULTRAFIOLET, we współpracy z duetem producenckim AZYMUT (znanymi ze współpracy z Bass Astral x Igo), który promuje singiel Mała. Koncert 17 września 2020 roku zagrany zostanie w duecie z Nikodemem Dybińskim, odpowiedzialnym za syntezatory, a także część produkcyjną aranżacji.