Kino letnie w MOCAK-u

Festiwale i przeglądy filmowe

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

Tegoroczny program Kameralnego Kina Letniego w MOCAK-u skupia się na portretach artystów i cenie, jaką płacą za sztukę, bolesnym procesie twórczym oraz na zapomnianych historiach, które przywracane są naszej pamięci.

Jak uchwycić językiem kina materię sztuki i rolę artysty w procesie jej powstawania? Jak ukazać wpływ sztuki na ludzkie życie? Jak kino portretuje skomplikowane osobowości artystów? Jak ukazuje proces twórczy z całym jego pięknem, poświęceniem, cierpieniem, chaosem, niemocą i cudem? W proponowanym przeglądzie znalazło się miejsce dla różnych obszarów sztuki, form i gatunków filmowych, epok. Wszystko łączy artysta i twórczość jako jedne z najtrudniejszych, ale i najbardziej inspirujących tematów dla kina. Film potrafi wychwycić granicę dzielącą sztukę od życia, fikcję od rzeczywistości, artystę od „zwykłego” człowieka oraz ukazać, jak te sfery przenikają się i wzajemnie na siebie wpływają.

Wszystkie filmy z polskimi napisami.

Komentarze przed projekcjami, dobór repertuaru: Adrian D. Kowalski

7 sierpnia, piątek, godz. 21
Mr. Gaga
Mr. Gaga: A True Story of Love and Dance
Holandia / Niemcy / Szwecja / Izreael, 2017
reż. Tomer Heymann
Mr. Gaga to najciekawszy film o tańcu współczesnym od czasu Piny („Variety”), a jednocześnie laureat wielu nagród publiczności na międzynarodowych festiwalach. To film pozwalający zrozumieć związek ciała i ruchu z naszymi emocjami. Mr. Gaga opowiada o genialnym choreografie Ohadzie Naharinie, wieloletnim szefie najsłynniejszego zespołu tańca współczesnego z Izraela – Batsheva Dance Company. Reżyser Tomer Heymann towarzyszył artyście przez osiem lat, aby ukazać jego życie i niezwykłą ewolucję jako tancerza, twórcy i człowieka. Heymann rejestrował zarówno jego życie prywatne, przebieg prób zespołu, jak i zajęcia z opracowanego przez Naharina języka ruchu – GAGA – umożliwiającego każdemu wyrażenie swoich emocji poprzez taniec. W połączeniu z niepokazywanym dotychczas materiałem archiwalnym oraz fragmentami tanecznych spektakli Batshevy dostajemy fascynującą historię człowieka, który zrewolucjonizował świat tańca współczesnego.

14 sierpnia, piątek, godz. 21
Obrazy bez autora
Werk ohne Autor
Niemcy, 2018
reż. Florian Henckel von Donnersmarck
Po kilku latach artystycznego milczenia czołowy niemiecki reżyser Florian Henckel von Donnersmarck (Życie na podsłuchu, Turysta) powraca ze zrealizowanym z rozmachem filmem opartym na historii życia malarza Gerharda Richtera. Obraz zdobył wiele nagród na światowych festiwalach, w tym w Wenecji. Był także nominowany do Oscara oraz Złotych Globów. Zainspirowany prawdziwymi wydarzeniami obejmującymi trzy epoki niemieckiej historii, opowiada historię młodego studenta Akademii Sztuk Pięknych Kurta, który zakochuje się z wzajemnością w swojej koleżance Ellie. Na drodze uczuciu staje ojciec dziewczyny, szanowany lekarz, prof. Seeband. Młodzi bohaterowie nie mają świadomości, że ich życie uwikłane zostało w mroczną tajemnicę z przeszłości, którą skrzętnie skrywa Seeband.

21 sierpnia, piątek, godz. 21
Paterson
USA, 2016
reż. Jim Jarmusch
Paterson to najlepszy od lat film Jima Jarmuscha. Twórca Broken Flowers stworzył pełną humoru opowieść o tym, że życie jest poezją i każdy może odnaleźć szczęście na swój sposób. Paterson (Adam Driver) jest kierowcą miejskiego autobusu. Niczego mu nie brakuje. Kocha swoją pełną szalonych pomysłów żonę (Golshifteh Farahani), która każdego dnia tworzy nowy plan na przyszłość. Mężczyzna ma czas na swoją pasję (pisanie wierszy), spacery z psem i spotkania z grupą zaprzyjaźnionych ekscentryków. Jest wśród nich przeżywający zawód miłosny kompan od kufla, wyzwolona singielka przesiadująca wieczorami w barze czy wiecznie narzekający kolega z pracy, który zazdrości Patersonowi pogody ducha. Jednak na skutek zabawnego zbiegu okoliczności stoicki spokój tytułowego bohatera zostaje poddany próbie.

28 sierpnia, piątek, godz. 21
Camille Claudel 1915
Francja, 2013
reż. Bruno Dumont
Akcja filmu rozpoczyna się w 1915 roku. Wysłana przez rodzinę do ośrodka dla obłąkanych na południu Francji rzeźbiarka Camille Claudel (Juliette Binoche) czeka na odwiedziny swojego brata Paula. Opuszczona przez najbliższych, dręczona obsesjami, miota się między paranoją a apatią. Bruno Dumont, bohater retrospektywy 11. MFF Nowe Horyzonty pokazuje, jak wokół bohaterki wznoszą się kolejne mury. Otaczają ją zimne ściany szpitala i pozbawieni władzy nad swoim życiem pensjonariusze. Jej zmysły wykrzywia nadwrażliwość, sprzeciw wobec losu, skazującego odmienne jednostki na zamknięcie. Smutkiem przejmuje obojętność ukochanego brata Camille, poety, zachwyconego dobrocią i mądrością Boga, a niepotrafiącego dostrzec cierpienia siostry. Claudel spędziła w ośrodku 30 lat życia, definitywnie zrywając ze sztuką.

udostępnij

więcej

Położenie na mapie

Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.