Od gabinetu osobliwości do muzeum historii naturalnej

Wykłady, spacery i warsztaty artystyczne

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

  • piątek, 12 czerwca 2020, 11:00

Powstające w XIX wieku muzea historii naturalnej miały służyć nauce i edukować: katalogować, opisywać, badać i popularyzować wiedzę na temat świata natury. Przed pojawieniem się tego typu placówek, te funkcje do pewnego stopnia pełniły prywatne kolekcje, w tym zakładane w Europie od XVI wieku gabinety osobliwości. To im właśnie poświęcimy kolejny wykład z cyklu Dojrzali do sztuki, który odbędzie się wirtualnie na platformie Zoom, a poprowadzi go Małgorzata Jędrzejczyk.

Kunstkamery i Wunderkamery, bo tak inaczej nazywano gabinety osobliwości, narodziły się w epoce wielkich odkryć geograficznych. W ich wnętrzach przechowywano najróżniejsze obiekty przywożone z odległych zakątków świata: zasuszone motyle, szkielety rzadkich zwierząt, ryby głębinowe, muszle, skamieliny, kości czy fragmenty koralowców. I choć te zadziwiające kolekcje jako zbiory prywatne dostępne były tylko dla wybranych, to stały się ważnym krokiem na drodze wykształcania się późniejszych publicznych placówek muzealnych.

W ramach wykładu omówione zostaną dzieje wybranych gabinetów osobliwości i muzeów historii naturalnej, m.in. Kunstkammery Ole Worma, którego zbiory trafiły następnie do Muzeum Historii Naturalnej w Danii, świętującego w tym roku 150 rocznicę założenia American Museum od Natural History czy otwartej w 2010 w berlińskim meCollecotrs  – współczesnej Wunderkamery należącej do niemieckiego kolekcjonera sztuki Thomas Olbrichta.

Wykład odbywa się w ramach wystawy Rośliny i zwierzęta. Atlasy historii naturalnej w epoce Linneusza, którą można zobaczyć w Galerii MCK. Osoby zainteresowane organizatorzy proszą o kontakt mailowy (warsztaty@mck.krakow.pl, a.madura@mck.krakow.pl) lub telefoniczny z MCK (509 333 360) w celu otrzymania wirtualnego zaproszenia.

Małgorzata Jędrzejczyk – doktorantka w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studentka interdyscyplinarnych studiów doktoranckich Społeczeństwo – Technologie – Środowisko. Studiowała również na Universität Wien. Wiceprezeska Fundacji SPLOT, animatorka kultury, tłumaczka z języka niemieckiego, koordynatorka poświęconego filozofii i teorii sztuki projektu Dyscypliny/Sztuki. Zajmuje się edukacją kulturalną oraz pracuje jako niezależna kuratorka. Prowadzi badania nad koncepcją rzeźby i zagadnieniem otwierania się dzieła sztuki na odbiorcę w twórczości Katarzyny Kobro.

udostępnij

więcej

Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.