Magdalena Nałęcz. Otchłań. Malarstwo

Wystawy czasowe

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

  • czwartek, 5 marca 2020, 17:30 - niedziela, 31 maja 2020

Na obrazy Magdaleny Nałęcz patrzę (...) przez przezroczystość zwykłych ziemskich synonimów „otchłani”. Dal, ocean, nieprzebytość, niezgłębioność, bezdeń, bezmiar, bezkres, niebotyczność. Dla mnie, to koniec metafizycznego tekstu prawdopodobnie utajonego w tych kompozycjach ! Podziwiam natomiast ich „zagęszczoną” formę, „kulturę” malarską tych płócien.
Operując stereotypowo „ziemskimi” wyobrażeniami przestrzeni i światła, a jednocześnie nazywając swoje pejzaże „otchłanią” – komplikuje percepcję. Uruchamia w umyśle „współwidzów” konkretny filtr psychologiczny. Tym samym dokonuje inwersji znaczeniowej namalowanego wyobrażenia. Przekształca m e n t a l n i e światło oraz przestrzeń tych obrazów. Ich ziemski wygląd staje się odwrotnością potocznej rzeczywistości. Czy jednak w rezultacie takiego zabiegu rzeczywiście obcujemy z przestrzenią oraz światłem „otchłani”?
Obecne obrazy Magdaleny Nałęcz różnią się od wcześniejszych. Wzbogaciła rozmaitość plam barwnych oraz udoskonala ich strukturę. Nie ogranicza się do samej tylko techniki malowania, choć umiejętnie czerpie wiedzę i doświadczenie malarskie z uważnej "lektury" dzieł mistrzów dawnych i nowoczesnych. Smakowite laserunki sąsiadują z "historycznymi" impastami oraz turbo – impastami action – painting. Pojawiają się „punkty”, tworząc klasyczny melanż optyczny. Wszystko w ramach "rozstrzygnięcia płótna na sposób malarski".
Doskonaląc „plamy barwne” zmierza do konkretyzowania na płótnie wielobarwnych „fraz” chromatycznych, systematyzowania uniwersalnego leksykonu zestawień barwnych oraz malarskich kontrastów, Staje się jakby filologiem, badającym frazeologię widma słonecznego; precyzuje jego leksykę i gramatykę.
Umiejętnie otwiera drzwi do labiryntu naszych uczuć. Wskazuje drogę, którą dochodzimy do granic „niezgłębioności”. „Otchłań” włączyła jej malarstwo do świata współczesnej sztuki symbolicznej. (Jacek Kawałek, Pragnienie niebotyczności)

***
Magdalena Nałęcz urodziła się w 1970 roku w Rzeszowie. W 1990 roku ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Rzeszowie. W latach 1990-1995 studiowała na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1995 roku otrzymała dyplom z wyróżnieniem z malarstwa w pracowni prof. Jana Szancenbacha i dyplom z rysunku w pracowni prof. Sławomira Karpowicza.
Od 1995 roku jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków. Ma na swoim koncie kilkadziesiąt wystaw indywidualnych oraz brała udział w wielu wystawach zbiorowych. Jest laureatką kilku nagród, m.in. w 1996 roku otrzymała Stypendium Twórcze Prezydenta Miasta Krakowa, a w 1997 roku Stypendium Ministra Kultury i Sztuki.
Jej prace znajdują się w kolekcjach prywatnych i muzealnych w kraju i za granicą.

 

Udostępnij

Więcej

Kraków Travel
Kids in Kraków
Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.
<