Muzeum Manggha czynne ponownie od 12 maja!
Ekscentryk Nobuyoshi Araki oraz postrzegany w ojczyźnie jako buntownik i rewolucjonista Shiro Tsujimura – trudno o dwóch równie kontrowersyjnych i zarazem głęboko japońskich w swej twórczości indywidualistów. Łączące erotykę i śmierć, według niektórych wręcz pornograficzne prace tego pierwszego wyznaczyły nowe granice w światowej fotografii. Wyciszony styl ceramiki Tsujimury także odcisnął piętno na sztuce współczesnej. Na wystawie Muzeum Manggha w Galerii Europa – Daleki Wschód obejrzymy osiemdziesiąt prac Arakiego z ośmiu serii (z lat 1972-2008), w tym: nostalgiczne kadry z Tokio, wystudiowane formy spętanych ciał Kinbaku, wydrapane na kliszach akty Obscenities czy dekadenckie kompozycje kwiatowe. Melancholię miejskiego krajobrazu oraz dynamikę uchwyconych w ruchu postaci uzupełni kolekcja sześćdziesięciu surowych naczyń ręcznie uformowanych przez Tsujimurę i wypalonych tradycyjną japońską metodą. Obaj autorzy balansują na granicy życia i rozkładu. Obrazy zatrzymane za pomocą światła, podobnie jak utrwalone przy użyciu ognia kształty, przypominają o nieuchronnym przemijaniu wszystkiego, co nas otacza.