Sama idea Magicznego KRK, jako pewnej całości, narodziła się właściwie na Facebooku. Zamieszczałem tam fotografie z krótkim ironicznym tekstem, najczęściej opatrując je przedtytułem ”Magiczny KRK”. Oczywiście jest to odniesienie do marketingowej kliszy, powielanej w nieskończonych konfiguracjach w oficjalnych narracjach o Krakowie. Magiczny KRK stawał się w tych fotografiach swego rodzaju miastem negatywem, w relacji do pojęcia „magii”- znaku towarowego przemysłu turystycznego.
Naturalnie, choć istotny, aspekt parodystyczny nie jest w tym fotografowaniu najważniejszy.
Magiczny Kraków nie jest projektem. To znaczy przede wszystkim, że nie jest zadaniem do zrealizowania. Znaczy to też, że jego forma nie jest z góry zaplanowana i określona; w ten sposób nie musi spełniać wymogów, których się zazwyczaj od projektu oczekuje, tzn. spoistości, spójności, ciągłości linii narracyjnej. Nie jest też jednak zbiorem przypadkowych fotografii, jest przede wszystkim wizualnym zapisem codziennego bycia w przestrzeni: społecznej, architektonicznej, emocjonalnej. Jest świadomą reakcją na rutynę, pożerającą pełnię naszego współ-bycia z rzeczami, ludźmi, kształtami, kolorami, nastrojami, gestami, interakcjami, emocjami. Jest próbą uchwycenia pod „rwącym nurtem rzeczywistości” może właśnie najważniejszych jej aspektów- niecelowości, ironii, karnawału, anarchii. Magiczny KRK jest też opowieścią o patrzeniu i uważności. O tym, co czasami wyłania się spod powierzchni rzeczy i o tym, jak rzadko się te momenty wydarzają. (Andrzej Pilichowski-Ragno)
Andrzej Pilichowski-Ragno – fotograf, ilustrator. Rocznik 1967. Absolwent Filologii Polskiej UJ.Członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Doktorant w Szkole Doktorskiej ASP w Krakowie. Wykładowca w Otwartym Studium Fotografii Politechniki Krakowskiej. Współpracował z Galerie Conrads z Dusseldorfu. Autor kilkunastu wystaw indywidualnych, brał udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych. Interesuje się zjawiskami (również problematyką teoretyczą) występującymi na pograniczu dokumentu i fotografii streetowej.