Bosch rozmawia z Brueglem

Wystawy czasowe

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

  • czwartek, 6 lutego 2020, 18:15 - sobota, 29 lutego 2020

Wystawa poświęcona jest dwóm projektom zainspirowanym pracami renesansowych malarzy niderlandzkich: Hieronima Boscha Ogród rozkoszy ziemskich i Pitera Bruegla Świat do góry nogami.

Pierwszy projekt to interpretacja obrazu HIERONIMA BOSCHA – OGRÓD ROZKOSZY ZIEMSKICH lub Tysiącletnie królestwo – tryptyk niderlandzkiego malarza Hieronima Boscha, wykonany w technice olejnej na desce (220x390), namalowany ok. 1500 r., obecnie znajdujący się w muzeum Prado w Madrycie. Mamy tu do czynienia z dziełem szczególnym, obraz to w istocie zakodowany przekaz, który jest tak naprawdę wyrażeniem myśli bractwa, do którego przynależał Hieronimus – Bractwa Najświętszej Maryi Panny. To zgromadzenie utworzone zostało w 1318 roku. Było czymś na kształt loży masońskiej z jasno określoną hierarchią i systemem wartości, skupiającą w swoich szeregach najznamienitszych obywateli miasta i regionu. Członkowie bractwa spotykali się w Katedrze św. Jana na tzw. łabędzich ucztach. Łabędzie Bractwo składające się z elity brabanckiej miało dostęp do najnowszych osiągnięć wiedzy. Bosch przebywał w towarzystwie, które było obeznane z alchemią, kabałą, neoplatonizmem, rozmaitością propozycji z kręgu „nowej pobożności”, miało to ogromny wpływ na kształtowanie się duchowości samego artysty, jak i jego malarstwa. Jest to barwna, epicka opowieść będąca niesłychanie istotną inspiracją do przetworzenia i zrozumienia – posługując się językiem sztuki przez współczesnych artystów.

Drugi projekt opierał się i inspirował obrazem Pitera Bruegla Starszego Świat do góry nogami, Przysłowia Niderlandzkie, NIC NIE DZIEJE SIĘ JAK POWINNO. Na obrazie zauważono ponad sto przysłów i wyrażeń idiomatycznych, przedstawiających ówczesne społeczeństwo i świat, który zdaniem wielu był wówczas przewróconym do góry nogami. Stąd też wywodzi się jedna z alternatywnych nazw dzieła: ŚWIAT DO GÓRY NOGAMI. Bruegel połączył sztukę mowy ze sztuką obrazowania, eksponując głupotę, amoralność i bezmyślność ludzką. Wszystko tutaj ma swoją wymowność, która odzwierciedla ówczesny świat i dystans artysty do tych przedstawionych zdarzeń. Obraz nie stracił na swojej aktualności, takie same absurdy otaczają nas i dzisiaj. Świat do góry nogami, to jakby odwrócenie wszelkich pojęć i zasad w każdej otaczającej nas sytuacji, to nie tylko problem istniejący realnie, ale też symboliczny punkt odniesienia dla artystycznej kreacji, do refleksji wobec otaczających nas zdarzeń.

Artyści z ART STUDIO MIODOWA, pracowni działającej przy Stowarzyszeniu na Rzecz Rozwoju Psychiatrii i Opieki Środowiskowej i zaproszeni artyści profesjonalni – przyjaciele, interpretowali zawarte w tych obrazach treści. Powstały Wielkie Obrazy, składające się z połączonych ze sobą płócien o tych samych wymiarach 30x40 cm, tworzące nowy sposób pojmowania dzieł Mistrzów. Powstało około stu prac, które odpowiednio połączone a potem zestawione z pracami z poprzedniego projektu RAJSKIE OGRODY doprowadziły do bardzo interesującej rozmowy Boscha z Brueglem, z której mistrzowie są zapewne bardzo zadowoleni. (Małgorzata Bundzewicz, kuratorka wystawy)

Udostępnij

Więcej

Kraków Travel
Kids in Kraków
Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.
<