Akt I. Dno morza. Na scenie pojawia się Biruta… To główna bohaterka bajki muzycznej Mała Syrenka, którą zobaczymy w Krakowskiej Operze Kameralnej. Scenariusz widowiska powstał na podstawie opery-baletu Syrena Witolda Maliszewskiego według baśni Hansa Christiana Andersena. Polski kompozytor przeniósł akcję opowieści do swojskiego Bałtyku, nadał postaciom słowiańskie imiona, wplótł polskie tańce narodowe, a przede wszystkim zmienił zakończenie Andersenowskiej fabuły na pokrzepiający serca happy end dla dwojga kochanków. W 1928 roku odbyło się prapremierowe wykonanie opery-baletu w Teatrze Wielkim w Warszawie pod dyrekcją samego kompozytora.
Mała syrenka jest trzecią częścią tryptyku baśniowego zrealizowanego w Krakowskiej Operze Kameralnej opartego na najlepszej światowej literaturze dla dzieci, w nowym ujęciu: zderzeniu różnych form i konwencji w muzyce, śpiewie, choreografii, plastyce. Poprzednie tytuły to: Śpiąca królewna według Charles’a Perraulta oraz Dziadek do orzechów i Król Myszy według E.T.A. Hoffmanna.
Opowieść o miłości syrenki i księcia z Wysp Błękitnych jest przeznaczona zarówno dla młodszej, jak i starszej widowni. (Anna Mazur, "Kraków Culture")
Scenariusz, reżyseria, ruch sceniczny, choreografia: Jadwiga Leśniak –Jankowska
Muzyka: Witold Maliszewski, Claude Debussy, Oskar Kolberg, Dawid Sulej Rudnicki
Kierownictwo muzyczne, aranżacje: Waldemar Groń, Dawid Sulej Rudnicki
Scenografia, kostiumy: Grażyna Żubrowska, Barbara Mateja
Choreografia: Marta Mirocka