Nauka na Żywo: Krótka historia o zwiększaniu otwartości nauki

Spotkania i slajdowiska

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

  • wtorek, 17 grudnia 2019, 18:00

Księgarnia De Revolutionibus Books&Cafe zaprasza na wykład z cyklu „Nauka na Żywo” zatytułowany „Dobre zmiany. Krótka historia o zwiększaniu otwartości nauki”. Wygłosi go dr Katarzyna Jaśko.

Dewiza jednego z pierwszych towarzystw naukowych na świecie – brytyjskiego Towarzystwa Królewskiego – brzmi In nullius verba. Przekonanie, że naukowcy niczego nie powinni przyjmować na słowo, ale powinni dążyć do weryfikacji stawianych tez, jest jednym z fundamentów nauki. Jeśli jednak przyjrzymy się temu, jak wygląda praktyka naukowa, zobaczymy, że dostęp do szczegółów prowadzonych badań jest często utrudniony lub wręcz niemożliwy – prowadzi to do tego, że społeczny odbiór opiera się często na słowach badaczy i badaczek.

W ciągu ostatnich kilku lat jesteśmy świadkami ożywionej dyskusji na temat tego, jak ulepszać prowadzenie badań naukowych w duchu większej otwartości i transparentności. Ta dyskusja wywołała szereg dynamicznych zmian oraz praktycznych rekomendacji w zakresie prowadzenia badań. Celem wykładu jest przedstawienie tej dyskusji oraz zaprezentowania praktyk otwartej nauki takich jak m.in. prerejestracja badań, publiczne udostępnianie materiałów badawczych i danych, replikacje badań, oraz otwarty dostęp do publikacji.

Dr Katarzyna Jaśko pracuje w Instytucie Psychologii UJ. Zajmuje się m.in. psychologią aktywizmu, poznaniem społecznym, metodologią nauk i zagadnieniami związanymi z ruchem otwartej nauki.

***
„Nauka na żywo” – zadanie finansowane w ramach umowy 808/P-DUN/2018 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.

Udostępnij

Więcej

Kraków Travel
Kids in Kraków
Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.
<