W drugiej połowie XVIII wieku nastąpiła zmiana modelu produkcji z rzemieślniczego, na przemysłowy. Upowszechnienie wynalazków takich jak maszyna parowa, czy maszyny tkackiej nie tylko usprawniło pracę wielkich rzesz ludzi, spowodowało wyodrębnienie nowych klas społecznych, zrewolucjonizowało transport ale także znacząco zmieniło krajobraz dźwiękowy otaczającego nas świata. O ile w sztukach plastycznych motywy przemysłowe były obecne od połowy XIX stulecia, przywołać tu można choćby obraz Deszcz, para, szybkość Williama Turnera, o tyle muzyk, albo szerzej sztuka dźwięku zaczęła eksplorować te tereny dopiero w XX w. Traktat Luigiego Russolo z 1913 roku Sztuka hałasu i budowane przez niego "Intonarumori", czyli elektromechaniczne maszyny do wytwarzania hałasu były milowym krokiem w kierunku dzisiejszego pojmowania tego tematu.
Na czerwcowym spotkaniu z cyklu Otwórz uszy. Tu i teraz. Nowa Huta 2019 poznamy rozwój industrialnego kierunku w muzyce, wspólnie stworzymy akustyczną instalację dźwiękową i dowiemy się, co łączy powołane do życia 70 lat temu przemysłowe miasto z dźwiękowymi eksperymentami prekursorów kierunku.
Comiesięczne spotkania Otwórz Uszy. Tu i Teraz organizowane przez Spółdzielnię Muzyczną contemporary ensemble we współpracy z Ośrodkiem Kultury im. C. K. Norwida łączą w sobie profesjonalizm muzyków, którzy uczestniczyli w największych festiwalach w Polsce i za granicą (m.in. Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Internationale Ferienkurse für Neue Musik w Darmstadt), z przystępną formą prezentacji, dzieki czemu niezrozumiała pozornie muzyka zaczyna przemawiać „ludzkim głosem”.
W drugim sezonie cyklu organizatorzy postanowili przedstawić twórczość klasycznych już kompozytorów, takich jak Krzysztof Penderecki, Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez czy Henryk Mikołaj Górecki, oraz źródła muzyki współczesnej w formie znanej dzisiaj, czyli twórczość przedstawicieli pierwszej awangardy (Arnold Schonberg, Anton Webern, Alban Berg). Na przykładzie muzyki krajów postsowieckich i skandynawskich pokażemy wpływ, jaki na muzykę wywiera kultura narodowa i przemiany społeczno-polityczne. Ponadto przybliżymy uczestnikom naszych spotkań zjawiska, takie jak performans, teatr muzyczny oraz muzykę filmową, która zawsze chętnie przejmuje awangardowe rozwiązania.
O Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble:
W 2014 roku grupa krakowskich muzyków, występujących razem między innymi w projekcie European Workshop for Contemporary Music, uczestniczyła w Internationale Ferienkurse fur Neue Musik w Darmstadt – programie skierowanym do młodych ansambli. Narodziła się wówczas myśl o stałej kontynuacji współpracy i założeniu zespołu. Celem Spółdzielni jest eksploatacja muzyki współczesnej pochodzącej z różnych kultur i reprezentującej różne gatunki muzyczne. Artyści ze Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble zwracają szczególną uwagę na wykonywanie utworów w takiej formie, która pozwala rozwijać się zarówno muzykom, jak i słuchaczom.
Kolejne spotkania:
16 września 2019, 18.00: Witold Lutosławski
21 października 2019, 18.00: Neoklasycyzm
18 listopada 2019, 18.00: Karlheinz Stockhausen i Pierre Boulez
16 grudnia 2019, 18.00: Muzyka nowych technologii