Bastarda to zespół powołany do życia przez klarnecistę Pawła Szamburskiego oraz wybitnych instrumentalistów – Tomasza Pokrzywińskiego (wiolonczela) oraz Michała Górczyńskiego (klarnet kontrabasowy). Artyści podejmują odważną próbę reinterpretacji muzyki dawnej oraz stworzenia na jej podstawie autorskiego języka dźwiękowego. Unikalne brzmienie klarnetu kontrabasowego w połączeniu z wiolonczelą nadaje utworom głęboki, medytacyjny charakter, tworząc zarazem mocną podstawę harmoniczną i rytmiczną dla ekspozycji średniowiecznych tematów, pieśni chorałowych, motetów, litanii.
Na debiutanckiej płycie Promitat eterno (Lado ABC 2017) Bastarda podejmuje wątki muzyki średniowiecznej, a konkretnie pieśni i motetów Piotra Wilhelmiego z Grudziądza (1392 – ok. 1480) jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej i Wschodniej. Napisał on kilkadziesiąt utworów religijnych i świeckich 2-, 3-, 4- i 5-głosowych.
Większość kompozycji to kilkutekstowe motety łacińskie podpisywane charakterystycznym akrostychem – Petrus. Muzycy posiłkując się metodą „viola bastarda”, czyli swobodnych skoków między kolejnymi głosami pieśni, improwizując wokół średniowiecznych melodii – osiągnęli niezwykle oryginalny głos w interpretacji. Po niespełna dwóch latach zespół Bastarda zrealizował nagranie drugiego albumu Ars moriendi (Lado ABC 2019) w całości poświęconego tematowi śmierci oraz ceremonii pogrzebowej. Opieka merytoryczna oraz dobór repertuaru przygotowane zostały przez wybitnego muzykologa Antonio Chemottiego”.