Krakowskie Forum Kultury, jako szczęśliwy beneficjent programu „Kultura – Interwencje 2019” Narodowego Centrum Kultury, serdecznie zaprasza wszystkich amatorów historii i sztuki na warsztaty o twórczości Jana Matejki i jego krakowskich inspiracjach, podczas których zajrzymy do źródeł i pamiątek, aby poznać Mistrza lepiej i wspólnie stworzyć scenariusz do sztuki teatralnej o tym, czy Matejko Krakowem, czy Kraków Matejką...
Projekt składa się z dwóch części. Pierwszą z nich są cotygodniowe warsztaty historyczne, odbywające się w każdą sobotę czerwca, podczas których pod okiem profesjonalnych historyków i z wykorzystaniem rzetelnych źródeł zgłębimy krakowską codzienność Jana Matejki.
Warsztaty będą poruszały następujące kwestie:
• historia Galicji oraz jej instytucji kulturalnych i artystycznych, „krakowska” biografia Jana Matejki, rola teatru krakowskiego i matejkowskiej wizji dziejów w kreowaniu założeń „teatru narodowego” w Krakowie,
• fenomen mimiki wśród środków wyrażania ekspresji i porównanie wizerunków postaci matejkowskich z fizjonomią aktorów scen krakowskich; sposób kreowania bohaterów na płótnach Matejki i na scenach teatrów; warsztaty praktyczne z pracy na obrazach i interpretacji symboliki matejkowskiej,
• zjawiska zadumy i spokoju; porównanie portretów matejkowskich z założeniami kreowania emocji w Koźmianowskiej szkole teatru,
• wyjście do domu Jana Matejki w Krakowie, zgłębianie prywatnej korespondencji malarza, analiza autoportretu Matejki,
• wykończenie scenariusza i dopracowanie założeń reżyserskich do spektaklu.
Dla uczestników warsztatów przeznaczono jedynie 10 miejsc, dlatego wszyscy chętni proszeni są o kontakt z p. Natalią Zgadzaj (e-mail: natalia.zgadzaj@krakowskieforum.pl lub nr tel.: 502 105 590). Uczestnictwo w warsztatach jest bezpłatne!
Drugą częścią projektu będzie produkcja i kilkukrotne wystawienie spektaklu o życiu i twórczości Jana Matejki. Spróbujemy odpowiedzieć na pytania: Czy Matejko naprawdę był człowiekiem „smutnym z natury”? Dlaczego jako miejsce tworzenia wybrał Kraków? Jak postrzegał świat, jak swoje miasto, a jak samego siebie?
Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura – Interwencje 2019