23. Letni Festiwal Opery Krakowskiej

Festiwale

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

  • piątek, 7 czerwca 2019 - sobota, 29 czerwca 2019

Premiera „Kandyda” Leonarda Bernsteina, powrót „Cyrulika sewilskiego” i trzy wielkie koncerty – tak w skrócie przedstawia się program Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej, który odbędzie już po raz dwudziesty trzeci (7-29 czerwca). Festiwal od lat gromadzi liczną publiczność i gwiazdy sceny operowej. Choć nikt z nas nie potrafi zawładnąć pogodą, Opera Krakowska zrobi wszystko, aby w czerwcu tego roku temperatura artystycznych doznań była jak najwyższa.

Kandyd
Kandyd (1956-88) obok West Side Story (1957) należy do najpopularniejszych utworów, napisanych dla teatru muzycznego przez Leonarda Bernsteina. Reżyserii tej „operetki”, jak nazwał Kandyda sam kompozytor, a zarazem wybitny amerykański dyrygent, podejmuje się Michał Znaniecki i jest to jego szósta, po Don Giovannim, Eugeniuszu Onieginie, Miłości do trzech pomarańczy, Królu Rogerze i Opowieściach Hoffmanna, realizacja specjalnie przygotowywana dla Opery Krakowskiej. Muzycznie premierę przygotowuje Sławomir Chrzanowski, dyrygent o bogatym dorobku, mający w biografii koncerty w sławnej Carnegie Hall w Nowym Jorku czy współpracę z Chicago Philharmonic. W obsadzie m.in. Monika Korybalska, Katarzyna Oleś-Blacha, Małgorzata Walewska, Mariusz Godlewski, Adam Szerszeń oraz najmłodsze pokolenie solistów krakowskiej sceny – Paula Maciołek i Jarosław Bielecki. Premiera 7 czerwca będzie zarazem inauguracją festiwalu. Kolejne spektakle 8, 9, 11, 14, 15 i 16 czerwca.

Dialog mistrzów – Mahler i Strauss
Dwaj giganci późnego romantyzmu – kompozytorzy przełomu wieków byli jak dwa konary ogromnego drzewa, które choć wyrosły z tego samego wagnerowskiego pnia, rozwinęły się w różnych kierunkach – Gustav Mahler i Richard Strauss spotkają się znowu. Dialog mistrzów zabrzmi w Muzeum Lotnictwa Polskiego 19 czerwca. Opera Krakowska już niejednokrotnie współpracowała z muzeum – odbyły się tam gromadzące liczną widownię koncerty cykli takich jak Pieśń – teatr słowa czy Wielkie chóry wielkich oper.
Program Dialogu mistrzów poprowadzi słuchaczy przez blisko sto lat. Od wspólnego zachwytu Mahlera i Straussa Richardem Wagnerem po jedno z ostatnich dzieł Straussa. Cztery ostatnie pieśni powstały już po II wojnie światowej, w 1948 roku. Napisane na „głos wysoki” i orkiestrę znalazły się w repertuarze takich gwiazd, jak Montserrat Caballé, Renée Fleming czy Teresa Żylis-Gara. 19 czerwca dołączy do nich Katarzyna Oleś-Blacha. W środkowej części zabrzmią dwa arcydzieła Gustava Mahlera. Kindertotenlieder to wstrząsający cykl „pieśni na śmierć dzieci” do wierszy Friedricha Rückerta. Wykona je Adam Szerszeń. W nawiązaniu do „miłosnego” zwieńczenia pieśni zabrzmi Adagietto z V Symfonii, będące w istocie listem miłosnym napisanym przez kompozytora do Almy Schindler. Jeszcze przed premierą V Symfonii Gustaw i Alma zostali małżeństwem.

Arie oper świata w moniuszkowskim wydaniu
Koncerty Arie oper świata są stałym punktem Letniego Festiwalu. W tym roku będą poświęcone Stanisławowi Moniuszce w ramach ogólnopolskich obchodów Roku Moniuszki i odbędą się w miejscu tętniącym pulsem dziejów naszej Ojczyzny – Dziedzińcu Arkadowym na Wawelu. W Ariach oper świata występowali artyści tej miary, co Piotr Beczała, Aleksandra Kurzak, Artur Ruciński czy Edyta Kulczak.
Dwa wieczory na Wawelu, 23 i 24 czerwca będą miały charakter uroczystej, moniuszkowskiej gali operowej. Obok dobrze utrwalonych w świadomości melomanów arii Strasznego dworu czy Halki, zabrzmią także mniej znane fragmenty oper Verbum nobile, Hrabina czy Beata, której wykonanie koncertowe zainaugurowało w Operze Krakowskiej sezon artystyczny 2018/2019 i było preludium do hucznych obchodów Roku Moniuszki. Na scenie pojawią się znakomici soliści – Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Ewa Vesin, Tomasz Kuk, Adam Szerszeń i Wojciech Gierlach. Towarzyszyć im będzie Chór, Orkiestra i Balet Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka, zaś gościnnie wystąpi zespół Baletu Opery Narodowej.

Wielkie chóry wielkich oper
Tylko chóry wielkie kunsztem wykonawczym mogą z powodzeniem śpiewać pełne rozmachu, przyprawiające o ciarki fragmenty operowych arcydzieł, które krakowska publiczność usłyszy podczas kolejnej edycji koncertu Wielkie chóry wielkich oper. Bohaterem pierwszoplanowym koncertu na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu 26 czerwca będzie Chór Opery Krakowskiej wraz z Orkiestrą pod batutą Tomasza Tokarczyka. W programie znajdą się dzieła Jacques'a Offenbacha, Giacoma Pucciniego, Ruggera Leoncavallo czy Georges'a Bizeta. Wraz z Chórem wystąpi także trójka wybitnych solistów – Katarzyna Oleś-Blacha, Tomasz Kuk i Mariusz Godlewski.
Koncerty pod hasłem Wielkie chóry wielkich oper odbywały się już w 2012, 2013, 2014 oraz 2015 roku, przyciągając wielu miłośników muzyki. Zyskały także przychylne recenzje – Anna Woźniakowska pisała dla „Dziennika Polskiego”: „Walorem koncertu (być może największym) był poziom poszczególnych prezentacji. (…) zróżnicowanie artykulacji, bogactwo niuansów dynamicznych w śpiewie chóru było imponujące.”

Powrót Cyrulika sewilskiego
„Premiera tej najpopularniejszej z oper Gioacchino Rossiniego zyskała entuzjastyczne przyjęcie. I przyznać należy, że w pełni zasłużone. Przedstawienie wyreżyserowane przez Jerzego Stuhra ma wartkie tempo i dobrą dynamikę scen zbiorowych, przez co bawi od pierwszego do ostatniego momentu”. 28 i 29 czerwca Cyrulik… powróci na deski naszego teatru. W sewilskim słońcu i w porywających melodiach arii i ansambli Rossiniego Letni Festiwal znajdzie swoją gorącą pointę.

7, 8, 9, 11, 14, 15, 16 CZERWCA 2019
OPERA KRAKOWSKA
DUŻA SCENA 18.30 » L. Bernstein Kandyd, reż. M. Znaniecki, kier. muz. S. Chrzanowski, premiera; 28-120 zł (premiera: 40-140 zł)

15 CZERWCA 2019
KOŚCIÓŁ OO. PAULINÓW NA SKAŁCE 20.00 » Pieśń – teatr słowa, Nakłoń ucha Twego Panie – pieśni Stanisława Moniuszki, Katarzyna Oleś-Blacha (sopran), Daria Proszek, Monika Korybalska (mezzosopran), Robert Gierlach (baryton), Jacek Ozimkowski (bas), Arkadiusz Bialic (organy), Olga Tsymbaluk (fortepian)

19 CZERWCA 2019
MUZEUM LOTNICTWA POLSKIEGO 19.30 » Dialog mistrzów: Mahler i Strauss, Katarzyna Oleś-Blacha (sopran), Adam Szerszeń (baryton), Orkiestra Opery Krakowskiej, Tomasz Tokarczyk (dyrygent); 40 zł

23, 24 CZERWCA 2019
ZAMEK NA WAWELU DZIEDZINIEC ARKADOWY 20.30 » Arie oper świata – Moniuszko!, Katarzyna Oleś-Blacha, Ewa Vesin (sopran), Monika Korybalska (mezzosopran), Tomasz Kuk (tenor), Adam Szerszeń (baryton), Wojciech Gierlach (bas), Orkiestra Opery Krakowskiej, Tomasz Tokarczyk (dyrygent); 40-100 zł

26 CZERWCA 2019
ZAMEK NA WAWELU DZIEDZINIEC ARKADOWY 20.30 » Wielkie chóry wielkich oper, Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej, Tomasz Tokarczyk (dyrygent); w programie: J. Offenbach, G. Puccini, R. Leoncavallo, G. Bizet; 30-80 zł

28, 29 CZERWCA 2019
OPERA KRAKOWSKA DUŻA SCENA 18.30 » G. Rossini Cyrulik sewilski, reż. J. Stuhr, kier. muz. T. Tokarczyk; 28-120 zł

 

Informacje organizacyjne
Uprzejmie informujemy, że w przypadku niekorzystnych warunków pogodowych koncert „Arie oper świata” (23 i 24 czerwca 2019) oraz widowisko „Wielkie chóry wielkich oper” (26 czerwca 2019) zostaną przeniesione z Dziedzińca Arkadowego Zamku Królewskiego na Wawelu na Dużą Scenę Opery Krakowskiej. 
Bilety w sektorach A i A1 (wszystkie miejsca), w sektorach B i C (miejsca w rzędach od I do XI) gwarantują przeniesienie na Dużą Scenę, natomiast w sektorach B i C (miejsca w rzędach od XII do XV) nie podlegają przeniesieniu na Dużą Scenę – w tym przypadku kasa Opery będzie zwracała należność za bilety. Informacja o przeniesieniu lub braku przeniesienia miejsc na widownię w gmachu Opery zostanie zamieszczona na bilecie w momencie jego zakupu.
Informację o ewentualnej zmianie miejsca prezentacji koncertu i widowiska zamieścimy na stronie internetowej Opery Krakowskiej odpowiednio w dniach 23, 24 i 26 czerwca br. do godz. 14.00. Powyższe komunikaty będą również dostępne pod numerem telefonu 12 296 62 62 (63) oraz na 2 godziny przed wydarzeniem w miejscu jego prezentacji.
Wejście na widownię Dziedzińca Arkadowego na Wawelu będzie możliwe na pół godziny przed rozpoczęciem wydarzenia przez Bramę Senatorską - od ul. Bernardyńskiej oraz przez Bramę Herbową – od ul. Podzamcze. Istnieje możliwość nabycia biletów (w przypadku wolnych miejsc) przed wydarzeniem w Kasie Biletowej, znajdującej się przy Bramie Senatorskiej (od ul. Bernardyńskiej).
Przypominamy, że w trakcie wydarzeń plenerowych, jeżeli zaszłaby taka konieczność, nie należy korzystać z parasoli.
Opera Krakowska

udostępnij

więcej

Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.