Opera to gatunek paradoksalny i w paradoksie rozmiłowany, dlatego nie powinno dziwić, że prolog Festiwalu Opera Rara 2019 będzie miał miejsce jeszcze w roku 2018. Usłyszymy m.in. cykl pieśni znany już słuchaczom festiwalu: Wesendonck-Lieder Wagnera. Tym razem nie w wersji orkiestrowej, ale kameralnej, z fortepianem, bliższej tradycji wokalnej liryki Schuberta i Schumanna. Zabrzmi także recital na dwie viole da gamba i klawesyn z utworami dwóch najsłynniejszych gambistów w historii: Marina Maraisa (mistrza) i Saint-Colombe’a (ucznia). Co mają one wspólnego ze śpiewem i operą? Ambicją wykonawców było zawsze to, by ich instrumenty „śpiewały”, a interpretacje osiągnęły giętkość, elastyczność, rozmaitość barw i naturalność frazowania charakterystyczne dla ludzkiego głosu – nie przez przypadek jedna z najsłynniejszych kompozycji Maraisa nosi tytuł Les voix humaines.
6 grudnia 2018 (czwartek), 18.00
Wagner ex post Wagner ex ante
Marzena Lubaszka | sopran
Jacek Ozimkowski | bas
Wioletta Fluda | fortepian
Richard Wagner
- Wotans Abschied
- Wesendonck-Lieder
13 grudnia 2018 (czwartek), 18.00
Rameau i jego czasy
Justyna Młynarczyk | viola da gamba
Piotr Młynarczyk | viola da gamba
Marcin Świątkiewicz | klawesyn
Monsieur de Sainte-Colombe: Concert à deux violes esgales „Les Batteries”
Elisabeth Jacquet de La Guerre: Prelude in g*
Jean-Philippe Rameau: L'Enharmonique*
Jean-Baptiste-Antoine Forqueray: La Marella*
Marin Marais: Suite en Sol majeur à deux violes et basso continuo (Premier Livre des pièces de viole)
* klawesyn solo