Norweski eksport
Kravik-lyre i tagelharpa jeszcze kilka wieków temu dumnie wybrzmiewały w krajach północnej Europy. Dziś nazwy tych instrumentów niewiele mówią miłośnikom współczesnej muzyki popularnej. Kiedy norweski rząd rozpisał konkurs na kompozycję z okazji dwusetnej rocznicy uchwalenia tamtejszej konstytucji, nadarzyła się więc znakomita okazja, żeby odświeżyć tradycję. Ivar Bjørnson zasłynął jako gitarzysta czerpiącego garściami z mitologii nordyckiej blackmetalowego zespołu Enslaved, Einar Selvik przewodzi natomiast wykorzystującemu prymitywne nordyckie instrumentarium zespołowi Wardruna. Obaj panowie połączyli siły w utworze zatytułowanym Skuggsjá (lustro, odbicie), a ich współpraca okazała się na tyle udana, że w ciągu trzech lat powstały dwie płyty rozwijające wątki historyczne. Materiał z tych albumów usłyszymy 8 lutego podczas występu Skandynawów w krakowskim klubie Studio. (Bartosz Suchecki, „Karnet”)