Niezbędnik Religioznawczy – Dyskusyjny Klub Filmowy

Cykle filmowe

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

Gospodarzem Dyskusyjnego Klubu Filmowego w tym roku jest Instytut Religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Cykl spotkań skoncentruje się wokół tematu religii. Prowadzącymi i gośćmi każdego pokazu będą religioznawcy, którzy przedstawią religię jako niejednoznaczne zjawisko i trudne do zdefiniowania pojęcie.
Poruszymy wiele ciekawych kwestii. Zastanowimy się nad tym, co jest bardziej uprawnione, mówienie o religii czy religiach. A także nad tym, jak religia wiąże się z pojęciem sacrum i czy doświadczenie religijne jest jej zasadniczą cechą. Jak zdefiniować wiarę? Przeanalizujemy w jaki sposób religia wpływa na politykę, kulturę i społeczeństwo. Zadamy pytanie o to, gdzie przebiegają granice rytuałów religijnych, politycznych ceremonii, kulturowych performansów i widowisk. Poza tym poznamy bliżej kilka tradycji religijnych i przyjrzymy się obliczom religii w różnych kulturach. Zastanowimy się też, jak kino a szerzej sztuka odpowiadają na pytania o religię i czy obraz filmowy może dostarczyć przeżyć religijnych. Na postawione pytania i nasuwające się wątpliwości odpowiedzi poszukają zaproszeni goście. Każdemu filmowi będzie towarzyszyła prelekcja i dyskusja.

12 grudnia (środa) 20.00
Sztuka znikania reż. Bartosz Konopka/Piotr Rosołowski / Polska / 2012 / 52'
Nieznana historia haitańskiego kapłana vodou, Amona Frémona, który na zaproszenie Jerzego Grotowskiego w 1980 roku odwiedził Polską Rzeczpospolitą Ludową. Polska była dla Amona dziwnym miejscem. Ludzie zachowywali się inaczej - godzinami stali w kolejkach, jakby chcieli pobyć razem, ale wcale ze sobą nie rozmawiali. Odprawiali dziwne rytuały na wielkich stadionach. Deszcz padał tu głośniej, jak w kraju ogłuchłych ludzi, a zimą z nieba leciała zła, biała woda niegasząca pragnienia. Amon obserwując wydarzenia stanu wojennego przywołuje, podobnie jak Adam Mickiewicz w „Dziadach”, duchy przodków. Odprawia ceremonię vodou, aby uwolnić Polaków od złych mocy. Rozpoczyna się bój, w którym żywi i umarli jednoczą się we wspólnej walce. Duch polskiego romantyzmu łączy się z haitańskim Loa, dokładnie tak, jak 200 lat temu w czasie wielkiej rewolucji na Haiti.

udostępnij

więcej

Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.