Transmisje operowe z The Metropolitan Opera – sezon 2018/2019

Cykle filmowe

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

13. sezon cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” rozpocznie 6 października 2018 roku transmisja sztandarowego spektaklu Met – „Aïdy” Verdiego z Anną Netrebko w roli tytułowej. Znów będziemy mieli przyjemność zobaczyć i usłyszeć Piotra Beczałę, który zaśpiewa w nowej inscenizacji „Adriany Lecouvreur” Cilèi. Po raz pierwszy na wielkim ekranie zobaczymy Aleksandrę Kurzak, która wystąpi u boku swojego męża Roberta Alagny w „Carmen” Bizeta.

6 października 2018, 18.30
Giuseppe Verdi „Aïda”
NOWA OBSADA
dyrygent: Nicola Luisotti
reżyseria: Sonja Frisell
scenografia: Gianni Quaranta
kostiumy: Dada Saligeri
światło: Gil Wechsler
w rolach głównych: Anna Netrebko jako Aïda, Anita Rachvelishvili jako Amneris, Aleksandrs Antoņenko jako Radamès, Quinn Kelsey jako Amonasro, Ryan Speedo Green jako Faraon
Spektakl transmitowany po raz trzeci. Monumentalna opera Giuseppe Verdiego opowiadająca tragiczną historię miłości z czasów faraonów nie mogła liczyć na piękniejszą oprawę niż ta przygotowana w Met przez Sonję Frisell. Zgodnie z XIX-wieczną tradycją spektakl dosłownie ocieka złotem i skrzy się kolorami bogatych dekoracji. Całość zrealizowana jest z rozmachem godnym faraonów, zwłaszcza scena słynnego marszu tryumfalnego. Na prapremierze „Aïdy” Verdi został wywołany 32-krotnie do ukłonów. Do dziś opera ta zaliczana jest do nieśmiertelnych hitów teatru muzycznego. Miłosny trójkąt, który tworzą etiopska niewolnica Aïda, wódz egipski Radamès i zakochana w nim księżniczka Amneris, wielkie sceny zbiorowe i wspomniany monumentalizm gwarantują wyjątkowe przeżycia, zwłaszcza gdy w główne postaci wcielają się Anna Netrebko, Anita Rachvelishvili i Aleksandrs Antoņenko.

20 października 2018, 18.45
Camille Saint-Saëns „Samson et Dalila”/ „Samson i Dalila”
PREMIERA SEZONU
dyrygent: Sir Mark Elder
reżyseria: Darko Tresnjak
scenografia: Alexander Dodge
kostiumy: Linda J. Cho
światło: Donald Holder
w rolach głównych: Roberto Alagna jako Samson, Elīna Garanča jako Dalila, Laurent Naouri jako Arcykapłan, Elchin Azizov jako Abimélech, Dmitry Belosselskiy jako Stary Żyd
Biblijna opowieść o hebrajskim siłaczu Samsonie i filistyńskiej uwodzicielce Dalili inspirowała wielu twórców. Dzieło Camille’a Saint-Saënsa jest jej najbardziej znaną muzyczną interpretacją, a jednocześnie jedyną operą kompozytora, która regularnie pojawia się na scenach świata. Dalila, przedstawicielka pokonanego przez Hebrajczyków plemienia, kusząc Samsona swoim pięknem i miłością, najpierw wydobywa od niego tajemnicę jego nadprzyrodzonej siły ukrytej w długich włosach, a potem pozbawia go jej przez ich obcięcie. Romantyzm muzyki Saint-Saënsa łączy się z wczesnym impresjonizmem dzięki nowatorskiej instrumentacji dzieła. W głównych bohaterów opery wcieli się para artystów znana widzom transmisji m.in. brawurowej „Carmen” z 2010 roku – Elīna Garanča i Roberto Alagna.

27 października 2018, 18.45
Giacomo Puccini „La fanciulla del West”/„Dziewczyna z Dzikiego Zachodu”
NOWA OBSADA
dyrygent: Marco Armiliato
reżyseria: Giancarlo Del Monaco
scenografia i kostiumy: Michael Scott
światło: Gil Wechsler
w rolach głównych: Eva-Maria Westbroek jako Minnie, Jonas Kaufmann jako Dick Johnson (Ramerrez), Carlo Bosi jako Nick, Željko Lučić jako Jack Rance, Michael Todd Simpson jako Sonora, Matthew Rose jako Ashby, Oren Gradus jako Jake Wallas
Opowieści związane z gorączką złota kojarzą się raczej z filmem niż operą. Tymczasem w 1910 roku Giacomo Puccini skomponował dzieło, którego akcja osadzona jest w Kalifornii właśnie w tym okresie. Minnie, właścicielka saloonu, szeryf Jack Rance i poszukiwany bandyta Ramerrez, ukrywający się jako Dick Johnson, to postaci dramatu, w którym pojawiają się wszystkie westernowe atrybuty: dziewczyna na pędzącym koniu, broń, krople krwi kapiące z sufitu oraz rozstrzygająca o życiu i śmierci partia pokera. To jedna z nielicznych oper Pucciniego, która dobrze się kończy. Jej prapremiera w nowojorskiej Met (Puccini napisał to dzieło na zamówienie nowojorskiej sceny) budziła tak wielkie zainteresowanie, że dyrekcja wprowadziła ścisły system reglamentacji biletów – po jednym na osobę.

10 listopada 2018, 18.45
Nico Muhly „Marnie”
PREMIERA SEZONU / PO RAZ PIERWSZY W MET
dyrygent: Robert Spano
libretto: Nicholas Wright
reżyseria: Michael Mayer
scenografia i projekcje wideo: Julian Crouch i 59 Productions
kostiumy: Arianne Phillips
światło: Kevin Adams
w rolach głównych: Isabel Leonard jako Marnie, Janis Kelly jako Pani Rutland, Denyce Graves jako Matka Marnie, Iestyn Davies jako Terry Rutland, Christopher Maltman jako Mark Rutland
Coraz częściej libretta nowych oper inspirowane są wielkimi dziełami filmowymi. Tak jest też w przypadku „Marnie”, opery amerykańskiego kompozytora i aranżera Nica Muhly’ego. Treść opiera się na thrillerze Alfreda Hitchcocka z 1964 roku, inspirowanym z kolei powieścią Winstona Grahama. Marnie Edgar, piękna złodziejka, wdaje się w romans z Markiem Rutlandem. Mężczyzna wie, kim tak naprawdę jest kobieta i choć sam padł jej ofiarą, postanawia jej pomóc. Bohaterowie pobierają się, jednak happy end nie jest możliwy ze względu na zagmatwaną przeszłość Marnie – szantażowanej, a przy tym autodestrukcyjnej postaci. Premiera zostanie przygotowana w koprodukcji z English National Opera, gdzie w 2017 roku odbyła się prapremiera dzieła.

15 grudnia 2018, 18.45
Giuseppe Verdi „La traviata”
PREMIERA SEZONU
dyrygent: Yannick Nézet-Séguin
reżyseria: Michael Mayer
scenografia: Christine Jones
kostiumy: Susan Hilferty
światło: Kevin Adams
w rolach głównych: Diana Damrau jako Violetta Valéry, Juan Diego Flórez jako Alfredo Germont, Quinn Kelseyjako Giorgio Germont
Choć jej wenecka prapremiera w 1853 roku była jedną z bardziej spektakularnych porażek w historii opery, dziś „La traviata” cieszy się ogromną popularnością. Verdi starał się złagodzić w swym dziele wydźwięk oryginału (powieści „Dama kameliowa” Aleksandra Dumasa syna), ale publiczność nie była w stanie znieść widoku kurtyzany jako postaci pozytywnej na scenie operowej oraz tego, że akcja rozgrywa się współcześnie. A jednak rola Violetty Valéry (tytułowej ‘traviaty’, czyli z wł. ‘zbłąkanej; tej, która zboczyła z drogi’) stała się koronną partią największych sopranów, a melodyjne i poruszające dzieło – przebojem repertuaru operowego. Do cyklu transmisji „La traviata” powraca w nowej inscenizacji Michaela Mayera pod batutą Yannicka Nézet-Séguina. W parę nieszczęśliwych kochanków wcielą się Diana Damrau i Juan Diego Flórez.

12 stycznia 2019, 18.45
Francesco Cilèa „Adriana Lecouvreur”
PREMIERA SEZONU
dyrygent: Gianandrea Noseda
reżyseria: Sir David McVicar
scenografia: Charles Edwards
kostiumy: Brigitte Reiffenstuel
światło: Adam Silverman
w rolach głównych: Anna Netrebko jako Adriana Lecouvreur, Anita Rachvelishvili jako Księżna de Bouillon, Piotr Beczała jako Maurizio, Carlo Bosi jako Ksiądz de Chazeuil, Ambrogio Maestri jako Inspicjent Michonnet, Maurizio Muraro jako Książę de Bouillon.
Kulisy teatru, intryga, miłość i postać historyczna wielkiej XVIII-wiecznej paryskiej aktorki Adrienne Lecouvreur to składniki idealnego libretta operowego. Gwiazda francuskiej sceny teatralnej rzeczywiście była nie tylko cenioną za naturalność i wdzięk aktorką, ale także kochanką marszałka Maurycego Saskiego, syna Augusta Mocnego. Współcześni podejrzewali i przekazali to następnym pokoleniom, że aktorka została zamordowana przez rywalkę – księżnę de Bouillon – przy pomocy bukietu fiołków nasączonych trucizną. Na podstawie tej legendy Francesco Cilèa skomponował swoją niezwykle melodyjną operę, która wpisuje się w nurt werystyczny, czyli prezentowania na scenie prawdziwego życia ze wszystkimi codziennymi szczegółami. W nowej inscenizacji Sir Davida McVicara w roli tytułowej wystąpi Anna Netrebko, która całkiem niedawno dołączyła tę partię do swojego repertuaru. Maurycym, synem polskiego króla, będzie Piotr Beczała.

2 lutego 2019, 18.45
Georges Bizet „Carmen”
NOWA OBSADA
dyrygent: Louis Langrée
reżyseria: Sir Richard Eyre
scenografia i kostiumy: Rob Howell
światło: Peter Mumford
w rolach głównych: Clémentine Margaine jako Carmen, Aleksandra Kurzak jako Micaëla, Roberto Alagna jako Don José, Alexander Vinogradov jako Escamillo
Spektakl transmitowany po raz trzeci. Ognista Cyganka Carmen sama wybiera sobie kochanków, a jej uroda i temperament nie pozwalają żadnemu mężczyźnie przejść obok niej obojętnie. Oficer Don José pomaga jej uciec z aresztu i przeżywa chwile szczęścia u jej boku, choć przez to staje się dezerterem i bandytą. Gdy zostaje w końcu odrzucony przez niestałą w uczuciach Carmen, zabija ją. Met już dwa razy włączyła operę Bizeta do programu transmisji, bo to tytuł cieszący się największą popularnością wśród widzów zgromadzonych w salach kinowych całego świata. Hiszpańskie rytmy, słynne melodie habanery, seguidilli i kupletów toreadora czynią z „Carmen” wielki operowy przebój. Tym razem polscy widzowie zapewne wyjątkowo skoncentrują swoją uwagę nie na postaci tytułowej, ale na Micaëli i Don Josém, w których role wcieli się operowe małżeństwo: Aleksandra Kurzak i Roberto Alagna.

2 marca 2019, 18.45
Gaetano Donizetti „La fille du régiment”/„Córka pułku”
NOWA OBSADA
dyrygent: Enrique Mazzola
reżyseria i kostiumy: Laurent Pelly
scenografia: Chantal Thomas
światło: Joël Adam
w rolach głównych: Pretty Yende jako Marie, Javier Camarena jako Tonio, Stephanie Blythe jako Markiza de Berkenfield, Maurizio Muraro jako Sulpice
Rubasznie rozkoszna, lekka i zabawna opera komiczna Gaetana Donizettiego jest niestety rzadko wykonywana. Kompozytor postawił wykonawcom tak wysokie wymagania, że tylko nieliczni śpiewacy są w stanie zaśpiewać rolę Tonia. Dlaczego? W swej arii trwającej zaledwie trzy minuty artysta musi zaśpiewać aż 9 wysokich dźwięków ‘c’. W tej roli usłyszymy Javiera Camarenę, który w sezonie 2017–18 występuje w „Semiramidzie” Rossiniego. W roli tytułowej córki pułku, czyli przygarniętej przez żołnierzy sieroty, która okazuje się w końcu dzieckiem arystokratycznej rodziny, usłyszymy Pretty Yende. Ta południowoafrykańska sopranistka brawurowo zaśpiewała Adinę w transmitowanym ostatnio „Napoju miłosnym” tego kompozytora.

11 maja 2019, 17.45
Francis Poulenc „Les dialogues des carmélites”/„Dialogi karmelitanek”
PO RAZ PIERWSZY W HD
dyrygent: Yannick Nézet-Séguin
reżyseria: John Dexter
scenografia: David Reppa
kostiumy: Jane Greenwood
światło: Gil Wechsler
w rolach głównych: Isabel Leonard jako Blanche de la Force, Adrianne Pieczonka jako Pani Lidoine (nowa przeorysza), Erin Morley jako Siostra Konstancja, Karen Cargill jako Matka Maria, Karita Mattila jako Pani de Croissy (stara przeorysza), David Portillo jako Kawaler de la Force, Dwayne Croft jako Markiz de la Force
Długa droga wiodła od prawdziwego wydarzenia – skazania na śmierć karmelitanek z zakonu w Compiègne podczas Wielkiej Rewolucji Francuskiej (1789) – do prapremiery „Dialogów karmelitanek” w La Scali w 1957 roku. Najpierw ich losy opisała w powieści Gertrude von Le Fort. Potem historia zakonnic pojawiła się na scenie teatralnej w dramacie Georges’a Bernanosa. Sztuka przykuła uwagę Francisa Poulenca, który skomponował do niej intymną muzykę, nie wprowadzając prawie żadnych skrótów w tekście. Choć akcja rozgrywa się w XVIII-wiecznej Francji, kompozytor widział w dziele wyraz okropności II wojny światowej i obozów koncentracyjnych. Hrabianka Blanche wstępuje do klasztoru, który wkrótce potem zostaje zniszczony przez rewolucję. Dziewczyna ucieka, inne zakonnice zostają skazane na ścięcie. W ostatnim momencie Blanche dobrowolnie przyłącza się do nich i wchodzi na szafot.

udostępnij

więcej

Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.