„Sukces, zwycięstwo, delirium, publiczność zupełnie oszalała. Wszyscy mówią, że nie pamiętają takiego triumfu” – napisał do żony Gaetano Donizetti 26 grudnia 1830 roku. Kompozytor miał już wówczas na koncie około 30 oper, jednak żadna z nich nie wywołała takiej euforii. Za to Anna Bolena podbiła niezdobyty dotąd Mediolan, całe Włochy, a potem także Paryż, Wiedeń, Londyn…
Opera Donizettiego ukazuje angielską królową w okresie jej upadku. Znudzony Henryk VIII romansuje już z Jane Seymour (która w libretcie została z włoska nazwana Giovanną) i szuka pretekstu, by pozbyć się żony. Mnożące się wokół Anny dworskie intrygi prowadzą do oskarżeń o wiarołomstwo, uwięzienia i wydania na nią wyroku śmierci. Kulminacją efektownego libretta, które pozwoliło kompozytorowi rozwinąć talent w ariach, a także świetnych duetach i scenach zbiorowych, jest wielka scena obłędu głównej bohaterki.
Tę tragiczną historię opowiedzianą popisowym belcanto zobaczymy już na scenie Opery Krakowskiej. W wymagającej mistrzostwa partii tytułowej, napisanej specjalnie dla genialnej sopranistki Giuditty Pasty (niektórzy twierdzą także, że nie bez jej podpowiedzi), wystąpią Katarzyna Oleś-Blacha i Karina Skrzeszewska. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Tomasz Tokarczyk, reżyserię zaś powierzono Magdalenie Łazarkiewicz – będzie to jej pierwsza współpraca z krakowską sceną operową. (Barbara Skowrońska)
Kompozytor: Gaetano Donizetti
Realizatorzy:
Reżyseria: Magdalena Łazarkiewicz
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Scenografia: Paweł Dobrzycki
Kostiumy: Maria Balcerek
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel
Premiera: 25 maja 2018 r.