Spotkanie z Tobiaszem Targoszem, który podczas swojego czteroletniego pobytu w Chinach - studiując język chiński i antropologię - prowadził również intensywne badania terenowe na pograniczu birmańsko-chińskim. Poprzez prezentację kultury i zwyczajów odmiennych grup etnicznych zamieszkujących ten region przybliży nam problematykę etniczności we współczesnych Chinach.
James Hevia, pisząc o kulturze chińskiej, trzeźwo określił ją jako "gąbkę i gumkę" dla obcych kultur. Chiny nie tylko wchłaniały obcych, ale i "rozpuszczały" ich na przestrzeni wieków. Spośród licznych, odmiennych grup etnicznych, których nazwy zachowały się w starożytnych źródłach chińskich, tylko niektóre z nich przetrwały do dnia dzisiejszego, zamieszkując peryferia chińskiego świata. Jednym z takich miejsc jest prowincja Yunnan.
Yunnan jest niezwykłą mozaiką etniczną, na którą składa się z wiele grup etnicznych, takich jak Nu, Naxi, Lahu, Dulong, Dai i inni. Ludzie ci żyją w rozproszonych lub bardziej zwartych grupach w różnych prefekturach: tybetańskiej, Bai, Zhuang, Miao itp. W Yunnanie zamieszkuje 25 ze wszystkich 56 grup etnicznych żyjących w Chinach.
Celem prezentacji jest raport z badań terenowych prowadzonych w tej prowincji w latach 2010, 2013-2014 i 2017. Moim głównym pragnieniem jest przedstawienie złożonej problematyki wieloetniczności we współczesnych Chinach.
Koncepcja "wewnętrznego kolonializmu" będzie odgrywać ważną rolę w operacjonalizacji problemu. Wewnętrzny kolonializm będzie rozumiany jako strategia administracji państwowej stosowana w odniesieniu do wspólnot peryferyjnych, mających odrębną kulturę i mówiących różnymi językami, które są podporządkowane jej władzy. Poprzez użycie różnych narzędzi nacisku: ekonomicznego, administracyjnego, politycznego, ma miejsce ich stopniowe zjednoczenie w szersze ramy chińskiego narodu.
Tobiasz Targosz