Cheder zaprasza na spotkanie z Witem Szostakiem, które poprowadzi Łukasz Orbitowski. Dyskusją dwóch autorów O_KAZowych historii podsumujemy drugą jesień z opowiadaniami o Kazimierzu. Porozmawiamy o literackich portretach miast i dzielnic, o lokalności i inspiracjach, o "zbieraniu głosów, które ludzie gubią", i wreszcie o samym Kazimierzu.
Wit Szostak – pisarz, z wykształcenia filozof. Urodził się i mieszka w Krakowie. Wydał 10 książek prozatorskich i kilka rozproszonych opowiadań. Autor m.in. "Oberków do końca świata" (2007), "Chochołów" (2010), "Dumanowskiego" (2011), "Fugi" (2012), Wróżenia z wnętrzności (2015), Zagrody zębów (2016). Jego powieści były nominowane do Literackiej Nagrody NIKE i Paszportów Polityki. Dumanowski doczekał się adaptacji radiowej (reż. Jan Klata) oraz dwóch teatralnych (Narodowy Stary Teatr w Krakowie). Autor O_KAZowego opowiadania "Kazimierz i głosy".
Łukasz Orbitowski – Pisarz, publicysta. Autor m.in. powieści „Horror show” (2006), „Tracę ciepło” (2007) i „Szczęśliwa ziemia” (2013). Nominowany do nagrody Nike i Paszportów „Polityki”, laureat Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” 2012. Publikował wszędzie. Poza beletrystyką pisze felietony do „Gazety Wyborczej” i „Nowej Fantastyki”. Mieszka w wielu miejscach naraz. Jeździ po świecie, podnosi ciężary. Przez przyjaciół czule zwany Potworem. Autor O_KAZowego opowiadania "Kobra przegrywa w butelkę".
O_KAZ. Literatura o Kazimierzu
Literackie portrety miast lub dzielnic to nie tyle dokumenty, zdające sprawę z historii danego miejsca, ile bardziej teksty stwarzające klimat. Miejska fikcja pozwala lepiej zrozumieć przestrzeń, w której żyjemy, ale również daje szanse, by wymyślić ją na nowo. Zboczyć ze znanych opowieści, zabłądzić i obudzić się naprzeciwko budynku, którego wcześniej nie widzieliśmy.
Co XXI-wieczna literatura może powiedzieć o Kazimierzu? Jak go traktuje? Czy dzielnica Krakowa to główny bohater, zagubiona postać z drugiego planu czy raczej tło wydarzeń? Wymyśliliśmy O_KAZ, żeby móc o tym opowiedzieć.