Czasopismo filmowe „Ekrany” oraz Spółdzielnia „Ogniwo” zapraszają na dyskusję dotyczącą różnych sposobów pisania o kinie.
Jakiego pisania o kinie potrzebuje współczesna kultura filmowa? Czy krytyka filmowa ma dziś potencjał dialogotwórczy? Dla kogo i jak powinniśmy pisać? Czy filmowcy czytają krytyków, czy krytycy rozumieją filmowców? Czy (i jak) pisanie o filmie może być interesujące dla osób niezwiązanych ściśle z kinem i krytyką filmową? Czy współcześnie pisze się o kinie więcej, niż o nim czyta?
Celem debaty „Jak (nie) pisać o kinie” jest skonfrontowanie różnych sposobów myślenia i uprawiania pisarstwa filmowego i okołofilmowego oraz próba odpowiedzi na pytanie, jak dziś pisać o kinie, by współtworzyć wiarygodną i rzeczową platformę dialogu w polskiej kulturze, w szczególności w polskiej kulturze filmowej. Przyjrzymy się rodzajom i formom współczesnej krytyki filmowej oraz ich potencjałowi komunikacyjnemu. Postaramy się opisać jej bolączki, zdiagnozować potrzeby potencjalnych czytelników oraz zmapować terytorium współczesnego pisania o kinie – także z perspektywy różnych instytucji: uniwersytetu, wydawnictw, prasy, internetu i mediów społecznościowych.
Uczestnicy:
★ Anita Piotrowska – krytyczka filmowa związana „Tygodnikiem Powszechnym”, laureatka nagrody PISF w kategorii „Krytyka filmowa”
★ Tadeusz Lubelski – historyk kina, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, autor m.in. „Historii kina polskiego” i nominowanej do nagrody Nike „Historii niebyłej kina PRL”
★ Rafał Syska – redaktor naczelny „Ekranów”, dyrektor Narodowego Centrum Kultury Filmowej
Prowadzenie: Barbara Szczekała, redaktorka “Ekranów”