13. Festiwal Muzyki Polskiej

Festiwale

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

  • piątek, 7 lipca 2017 - niedziela, 16 lipca 2017

Od pieśni solowych po operę, od XVI-wiecznych psalmów po twórczość Pawła Mykietyna, od miniatur po symfonikę – ten festiwal stawia na to, co najlepsze w polskiej muzyce! W tegorocznej, trzynastej już edycji Festiwalu Muzyki Polskiej znajdziemy dzieła, którymi nasi twórcy zapisali się w światowej historii muzyki, ale także przegląd tego, co dziś słychać w Polsce i konfrontacje z kompozycjami spoza naszych granic. Wszystko to składa się na jedenaście koncertów i wiele wrażeń.

Duża forma

Na otwarcie zabrzmi jedna z najważniejszych oper początku XX wieku, niezwykła, oryginalna i niejednoznaczna: Król Roger Karola Szymanowskiego. Do listy przymiotników dodajmy jeszcze „nietypowa”, gdyż libretto (wspólne dzieło kompozytora i Jarosława Iwaszkiewicza) obywa się bez romansu, zabójstwa, pojedynków i przebieranek, rzekomo niezbędnych w operowej akcji. Zamiast nich dostajemy konflikt rozumu i instynktu, kultury apollińskiej i dionizyjskiej, porządku i chaosu, uosabianych przez tytułowego bohatera i tajemniczego, przybywającego z gór Pasterza. Intryga rozgrywa się niemal wyłącznie na poziomie emocji, którymi buzują partie solistów: bluźniercza, obrazoburcza aria Pasterza Mój Bóg jest piękny jako ja, czarująca wschodnimi melizmatami Kołysanka Roksany czy przejmujący hymn na cześć słońca, który w finale śpiewa Roger. Wersję koncertową dzieła usłyszymy 7 lipca w kościele św. Katarzyny w doborowej obsadzie: w rolę tytułową wcieli się Valdis Jansons, jako Pasterz wystąpi Wojciech Parchem, a partię Roksany zaśpiewa Elżbieta Szmytka. Solistów oraz Chór – jakże istotny w tym dziele! – i Orkiestrę Opery Wrocławskiej poprowadzi Marcin Nałęcz-Niesiołowski.

Z rozbudowaną formą wokalno-instrumentalną na festiwalu spotkamy się ponownie 9 lipca, także w kościele św. Katarzyny, gdzie zabrzmi mało znana kantata Stanisława Moniuszki Widma, muzyczna ilustracja II części Dziadów. Mickiewiczowskie duchy wywoływać będzie Guślarz – Artur Janda (baryton), a wraz z nim Chór Filharmonii Krakowskiej i Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod batutą Macieja Tworka.

Bez szufladek

„Tak szybko i widowiskowo rozwijającej się kariery kompozytorskiej w polskiej muzyce nie było przynajmniej od pojawienia się młodego Krzysztofa Pendereckiego” – pisał o nim w „Wyborczej” Andrzej Chłopecki. Dekadę później odnoszący sukcesy w kraju i za granicą Paweł Mykietyn wciąż należy do najciekawszych, najbardziej intrygujących i – co tu dużo mówić – najlepszych polskich kompozytorów. Na jego muzyce skupi się koncert 13 lipca w sali filharmonii, będący błyskawicznym przeglądem nurtów w dorobku artysty – od surkonwencjonalnej gry z muzyką baroku w 3 for 13 z 1993 roku, przez II Symfonię (2007), która udowadnia, że wielka symfonika ze szkoły Lutosławskiego wciąż żyje i ma się dobrze, aż po opracowany w technice ciągłego accelerando Koncert na dwa flety. Ten ostatni zagrają w Krakowie ci sami artyści, którzy prawykonali go nieco ponad rok temu w gdańskiej Filharmonii Bałtyckiej: Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz. Wraz z nimi na krakowskiej scenie wystąpią orkiestra Sinfonia Varsovia i dyrygent Bassem Akiki.

W kontraście

Koncert utworów Mykietyna nie wyczerpuje festiwalowych zasobów muzyki polskiej XX i XXI wieku. Także w filharmonii Orkiestra Aukso i kierujący nią Marek Moś zaproponują dzieła Andrzeja Krzanowskiego, Aleksandra Lasonia, Eugeniusza Knapika i Witolda Lutosławskiego (8 lipca). Sinfonietta Cracovia pod batutą Kalle Kuusavy zaprezentuje kompozycje Michała Spisaka, Wojciecha Kilara (m.in. Orawę), a także Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika z solową partią Piotra Pławnera (15 lipca). Kameralny koncert w Muzeum Manggha 16 lipca przyniesie mazurki Aleksandra Tansmana, One Night of Passion Mikołaja Majkusiaka czy prawykonanie Red on Maroon. Hommage à Mark Rothko Dariusza Przybylskiego.

Z muzyką współczesną kontrastować będzie spotkanie z Kolegium Muzyki Ewangelickiej, które przedstawi wybór kompozycji z wydanego w 1558 roku Psałterza i kancjonału z melodiami Jakuba Lubelczyka (8 lipca, kościół św. Marcina). Kontrapunktem dla utworów z ostatnich dekad będzie też XIX-wieczna klasyka: Chopin (gra Claire Huangci; 15 lipca, Muzeum Manggha) czy Wieniawski, którego Koncert skrzypcowy nr 1 fis-moll wykonają niemiecki wiolinista Linus Roth i Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus kierowana przez Jakuba Kleckera (14 lipca, kościół św. Katarzyny).

Zetknięcia

Festiwal nie tylko pokazuje szeroką panoramę dokonań polskich kompozytorów, lecz konfrontuje je również z muzyką europejską. W tym roku takie spotkanie czeka nas 9 lipca w Muzeum Manggha – koncert na sopran Isabelle Vernet i fortepianowy akompaniament Grzegorza Biegasa przyniesie 12 Pieśni Ignacego Jana Paderewskiego i 8 Pieśni polskich Francisa Poulenca. Natomiast na finał festiwalu (16 lipca) wrócimy do kościoła św. Katarzyny i muzyki Szymanowskiego – jego Stabat Mater, inspirowane muzyką ludową i brzmieniami polskiego renesansu, zabrzmi obok oratorium Věčné Evangelium Leoša Janáčka. Świetnych solistów (sopran Urška Arlič Gololičič, mezzosopran Jana Sýkorová, tenor Wojciech Parchem i baryton Michał Partyka) wspierać będą Chór Polskiego Radia – bardzo ważna partia w obu dziełach! – oraz Orkiestra Filharmonii Ostrawskiej pod batutą Wojciecha Rodka.

***

„Chopin wielkim kompozytorem był, a Górecki skomponował symfonię” – tak z przymrużeniem oka skomentował w jednym z wywiadów stan popularnej wiedzy o polskiej muzyce Piotr Szczepanik, zastępca dyrektora festiwalu. Oczywiście trudno odmówić Chopinowi wielkości, a Symfonia pieśni żałosnych faktycznie podbiła rynek fonograficzny i światowe listy przebojów muzyki poważnej. Czy jednak nie chcemy wiedzieć więcej, znać więcej, słuchać więcej? Właśnie po to jest ten festiwal. (Barbara Skowrońska)

7 lipca 2017, 19.00, kościół św. Katarzyny

Valdis Jansons (baryton)
Elżbieta Szmytka (sopran)
Wojciech Parchem (tenor)
Aleksander Zuchowicz (tenor)
Jadwiga Postrożna (mezzosopran)
Łukasz Konieczny (bas)
Chór i Orkiestra Opery Wrocławskiej
Anna Grabowska-Borys (chórmistrz)
Marcin Nałęcz-Niesiołowski (dyrygent)

K. Szymanowski Król Roger (wersja koncertowa)

Bilety: 50/25 zł (VIP 100 zł)

8 lipca 2017, 12.00, kościół św. Marcina

Kolegium Muzyki Ewangelickiej: Blanka Dembosz (sopran), Oskar Koziołek-Goetz (baryton), Dominik Matczak (skrzypce), Łukasz Laxy (kontratenor, wiolonczela, kier. art.)

J. Lubelczyk Psałterz i Kancjonał z melodiamiNadobne Piosneczki Dawida świętego a zacnego króla oraz piosneczki z Starego i Nowego Zakonu

Wstęp wolny, zapisy: promocja@fmp.org.pl

8 lipca 2017, 19.00, Filharmonia Krakowska

Michał Prószyński (tenor)
Orkiestra Aukso
Marek Moś (dyrygent)

A. Krzanowski II Symfonia
A. Lasoń Hymn i aria
E. Knapik Wyspy
W. Lutosławski Mała suita na orkiestrę smyczkową
K. Szymanowski Mandragora

Bilety: 50/25 zł (VIP 75 zł)

9 lipca 2017, 12.00, Muzeum Manggha

Isabelle Vernet (sopran)
Grzegorz Biegas (fortepian)

I.J. Paderewski 12 Pieśni op. 22
F. Poulenc 8 Pieśni polskich

Bilety: 50/25 zł (VIP 75 zł)

9 lipca 2017, 20.00, kościół św. Katarzyny

Katarzyna Mackiewicz (sopran)
Maria Rozynek-Banaszak (sopran)
Artur Janda (baryton)
Stanisław Kuflyuk (baryton)
Wojciech Rasiak (bas)
Chór Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Teresa Majka-Pacanek (chórmistrz)
Maciej Tworek (dyrygent)

S. Moniuszko Widma

Bilety: 50/25 zł (VIP 75 zł)

13 lipca 2017, 19.00, Filharmonia Krakowska

Łukasz Długosz (flet)
Agata Kielar-Długosz (flet)
Sinfonia Varsovia
Bassem Akiki (dyrygent)

P. Mykietyn 3 for 13, Koncert podwójny na dwa flety i orkiestrę symfoniczną, II Symfonia

Bilety: 75/50/25 zł

9 lipca 2017, 19.00, kościół św. Katarzyny

Linus Roth (skrzypce)
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Jakub Klecker (dyrygent)

M. Karłowicz Symfonia e-moll „Odrodzenie”
H. Wieniawski I Koncert skrzypcowy fis-moll

Bilety: 50/25 zł (VIP 75 zł)

15 lipca 2017, 12.00, Muzeum Manggha

Claire Huangci (fortepian)

F. Chopin Polonez-fantazja As-dur op. 61, Nokturny op. 9 nr 2, op. 27 nr 1, op. 27 nr 2, op. 48 nr 1, Sonata op. 58 nr 3

Bilety: 50/25 zł (VIP 75 zł)

15 lipca 2017, 19.00, Filharmonia Krakowska

Piotr Pławner (skrzypce)
Sinfonietta Cracovia
Kalle Kuusava (dyrygent)

W. Kilar Ricordanza, Orawa
A. Panufnik Koncert skrzypcowy
M. Spisak Andante i Allegro

Bilety: 50/25 zł (VIP 75 zł)

16 lipca 2017, 12.00, Muzeum Manggha

Maciej Frąckiewicz (akordeon)
Marek Bracha (fortepian)
Maria Sławek (skrzypce)
Aleksandra Lelek (wiolonczela)

A. Krzanowski Wiatr echo niesie po polanie
M. Majkusiak One Night of Passion
K. Mikuli Etiuda H-dur op. 12
P. Tabakiernik WAM-iationen na akordeon solo
A. Tansman Mazurki na fortepian solo (wybór z zeszytu I)
D. Przybylski Red on Maroon. Hommage à Mark Rothko op. 84 (prawykonanie)
J. Brzowski Rapsodia

Bilety: 30/15 zł (VIP 50 zł)

16 lipca 2017, 20.00, kościół św. Katarzyny

Urška Arlič Gololičič (sopran)
Jana Sýkorová (mezzosopran)
Wojciech Parchem (tenor)
Michał Partyka (baryton)
Chór Polskiego Radia
Orkiestra Filharmonii Ostrawskiej
Wojciech Rodek (dyrygent)

L. Janáček Věčné Evangelium
K. Szymanowski Stabat Mater

Bilety: 50/25 zł (VIP 100 zł)

udostępnij

więcej

Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.