Chorałowe inspiracje
Współczesność bywa nieznośna, ale jest na to rada. Można przecież zanurzyć się w estetyce i duchowości minionych wieków, na przykład w świecie starannie wykreowanym przez artystów specjalizujących się w wykonawstwie historycznym. Organizowane przez Akademię Muzyczną w Krakowie Dni Bachowskie są zaproszeniem do odkrywania niemieckiego baroku. Ich 22. edycja zgłębi inspiracje płynące z chorału luterańskiego, który najsilniej naznaczył drogę twórczą Jana Sebastiana.
Nurt ten wybrzmi w kolejne wieczory: 16 marca w kościele św. Marcina w wydaniu Zespołu Muzyki Dawnej Perfugium i Mateusza Kowalskiego (viola da gamba), 17 marca w Auli Florianka za sprawą sopranistki Ewy Leszczyńskiej i licznego grona instrumentalistów oraz 18 marca, kiedy w koncercie pod tytułem Chorałowe inspiracje w Auli Florianka wystąpią Magda Niedbała-Solarz (mezzosopran), Karolina Koślacz (viola da gamba) i Jerzy Żak (lutnia). Zwieńczeniem przedsięwzięcia będzie prezentacja trzech kantat Bacha w wykonaniu Orkiestry Barokowej AM w Krakowie pod batutą Marka Toporowskiego. A że barok jest epoką różnorodności i silnych kontrastów, nie zabraknie też recitali i dalekich od protestanckiej surowości solowych popisów (zagra m.in. skrzypaczka Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch).
Igor Kuranda, magazyn „Karnet”
13 marca 2017, 19.00
Recital gambowy
Krzysztof Firlus – viola da gamba
Marek Toporowski – klawesyn
Agata Habera, Aleksandra Owczarek – skrzypce
Adrianna Kafel – wiolonczela
Rafał Gorczyński – kontrabas
W programie: J.S. Bach, G. Finger, J. Richmann, J.G. Walther, J. Schenck, C. Podbielski, J. Pfeiffer
14 marca 2017, 19.00
Studenci Katedry Muzyki Dawnej grają muzykę niemieckiego baroku
W programie: J.S. Bach, G. Muffat, H.I.F. von Biber, G.P. Telemann, W.F. Bach, J.G. Pisendel
15 marca 2017, 19.00
Aleksander Mocek – klawesyn
W programie: 7 tocatt klawesynowych J.S. Bacha
16 marca 2017, 19.00, kościół św. Marcina
Lobbe den Herren – Głoś imię Pana
Mateusz Kowalski – viola da gamba
Zespół Muzyki Dawnej Perfugium
W programie: chorały protestanckie oraz ich opracowania na lyra viol
17 marca 2017, 19.00
Bach solo i kameralnie
Ewa Leszczyńska – sopran
Monika Boroni – skrzypce
Agata Habera – skrzypce
Anna Wieczorek – altówka
Katarzyna Cichoń – wiolonczela
Łukasz Madej – violone
Katarzyna Pilipiuk – obój
Andrzej Zawisza – klawesyn, organy
W programie: J.S. Bach Preludium h-moll BWV 923, V Suita angielska e-moll BWV 810, Fuga a-moll BWV 947, Chromatyczna Fantazja i Fuga BWV 903 (wersja z odpisu Johanna Tobiasa Krebsa), Mein Herze schwimmt im Blut BWV 199, Alles mit Gott, und nichts so ihn BWV 1127
18 marca 2017, 19.00
Chorałowe inspiracje
Magda Niedbała-Solarz – mezzosopran
Karolina Koślacz – viola da gamba
Jerzy Żak – lutnia
W programie: J.Ch. Bach, J.S. Bach, C.P.E. Bach, A. Kühnel, G.C. Schemelli, A. Falckenhagen
19 marca 2017
12.00, Matinée
Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch – viola d’amore, skrzypce
W programie: J.S. Bach Partita BWV 1013, Suita BWV 995, J.P. Westhoff Suita nr 2 f-moll
18.00, Zakończenie Dni Bachowskich
Katarzyna Pilipiuk – obój
Jakub Kulawik – trąbka
Andrea Molnar, Joanna Szlachcic – flety
soliści – przyg. Andrzej Zawisza
Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Krakowie
Marek Toporowski – dyrygent
W programie: J.S. Bach Ich hatte viel Bekümmernis BWV 21, Komm, du süsse Todesstunde BWV 161, Wachet, betet BWV 70
Wszystkie koncerty z wyjątkiem 16 marca odbywają się w Auli Florianka