Metropolitan Opera – sezon transmisji operowych 2016/2017 w Kijów.Centrum

Cykle filmowe

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

Jedenasty sezon transmisji to 10 przedstawień na żywo ze sceny nowojorskiej The Metropolitan Opera, która tym razem zagra w swojej siedzibie łącznie 225 spektakli. Widzowie transmisji obejrzą 5 nowych inscenizacji (w tym jedno dzieło napisane w 2000 roku), 3 opery, których dotąd nie pokazywano w ramach cyklu, a także 2 wcześniej prezentowane, ale w nowej obsadzie.

Kierownictwo Met jak zwykle zaprosiło do współpracy najbardziej pożądanych śpiewaków świata. Nina Stemme, Plácido Domingo, Diana Damrau, Vittorio Grigolo, Kristine Opolais, Renée Fleming, Elīna Garanča, Simon Keenlyside, Sonya Yoncheva, Thomas Hampson, Anna Netrebko, Dmitri Hvorostovsky, Nadine Sierra, Alice Coote, Matthew Polenzani – to tylko początek imponującej listy.

Za pulpitem staną uznani dyrygenci. Nie zabraknie oczywiście legendarnego Jamesa Levine'a, dyrektora muzycznego Met. "Setna transmisja będzie dla nas historyczną chwilą - powiedział Peter Gelb, dyrektor generalny Met i pomysłodawca cyklu. - Jesteśmy niesłychanie wdzięczni wszystkim artystom i całej obsłudze technicznej. Za każdym razem niesłychanie starają się, by kolejna transmisja była lepsza od poprzedniej. Dziękujemy również widzom na całym świecie, którzy w soboty zasiadają w salach kinowych właśnie z powodu Met". Realizatorzy transmisji tradycyjnie już zadbają o dodatkowe atrakcje: wywiady z artystami, wizyty za kulisami, w pracowniach teatralnych czy na próbach do kolejnych spektakli.

Sezon 2016/2017 to kolejny ważny jubileusz. Tym razem zespół Met – założony w 1883 roku – będzie świętował 50-lecie swojej działalności w Lincoln Center. Pierwsze przedstawienie w nowym gmachu operowym Met dała w roku 1966. Od czasu swej inauguracji w 2006 roku The Metropolitan Opera: Live in HD jest najpopularniejszym na świecie cyklem transmisji HD LIVE. Ryzyko, które podjęła nowojorska scena, przerodziło się w największy z możliwych sukces w dziedzinie kontentu alternatywnego dla kin.

W programie:

8 października 2016, 17.45
Tristan i Izolda (Richard Wagner)
PREMIERA
dyrygent: Sir Simon Rattle
reżyseria: Mariusz Treliński
scenografia: Boris Kudlička
kostiumy: Marek Adamski
światło: Marc Heinz
projekcje wideo: Bartek Macias
choreografia: Tomasz Wygoda
w rolach głównych: Nina Stemme, Ekaterina Gubanova, Stuart Skelton, Evgeny Nikitin, René Pape
Tristan i Izolda to jedna z nielicznych oper, których historyczne znaczenie daleko wykracza poza dzieje śpiewanego gatunku. Arcydzieło podsumowujące półtorawiekowe perypetie harmonii tonalnej i po zęby uzbrojone w amunicję, której przejęcie na początku XX stulecia przez najambitniejszych wagnerowskich następców ośmieliło ich do proklamowania dźwiękowej anarchii. Przede wszystkim jednak pozostaje Tristan najwspanialszą inkarnacją wypracowanego jeszcze przez niemieckich romantyków konceptu Liebestod. To dość tajemnicze i w gruncie rzeczy trudne do przełożenia na język polski sformułowanie („śmierć z miłości” zbyt wyraźnie potrąca pretensjonalne struny spod znaku harlequina), można już częściowo odnosić do Latającego Holendra, o tyle w Tristanie Wagner proponuje nam prawdziwą medytację na temat tej idei.

22 października 2016, 18.45
Don Juan albo Rozpustnik ukarany (Wolfgang Amadeus Mozart)
NOWA OBSADA
dyrygent: Fabio Luisi
reżyseria: Michael Grandage
scenografia i kostiumy: Christopher Oram
światło: Paule Constable
choreografia: Ben Wright
w rolach głównych: Hibla Gerzmava, Malin Byström, Serena Malfi, Rolando Villazón, Simon Keenlyside, Adam Plachetka, Matthew Rose, Kwangchul Youn
Niezwykła adaptacja opery Mozarta w scenerii Parku Oliwskiego. Il dissoluto punito ossia il Don Giovanni – Rozpustnik ukarany, czyli Don Giovanni – opera w dwóch aktach Wolfganga Amadeusza Mozarta z librettem Lorenzo da Ponte na podstawie sztuki Moliera Don Juan. Premiera odbyła się 29 października 1787 w Pradze, natomiast premiera zmienionej nieco przez Mozarta wersji miała miejsce w Wiedniu 7 maja 1788. Opera należy do gatunku dramma giocoso, czyli dramatu zawierającego elementy komiczne i nadnaturalne.

17 grudnia 2016, 18.45
Miłowanie z daleka (Kaija Saariaho)
PREMIERA
dyrygent: Susanna Mälkki
reżyseria: Robert Lepage
scenografia i kostiumy: Michael Curry
światło: Kevin Adams
świetlne pejzaże: Lionel Arnould
w rolach głównych: Susanna Phillips, Tamara Mumford, Eric Owens
Fińska kompozytorka Kaija Saariaho cieszy się ogromnym uznaniem w świecie, polscy melomani mają w tym względzie dużo do nadrobienia. Jej opera L'amour de loin została po raz pierwszy pokazana na festiwalu w Salzburgu w 2000 roku, teraz pojawi się na operowej scenie Nowego Jorku. Premierę przygotowuje znakomity reżyser kanadyjski Robert Lepage, który chętnie posługuje się najnowszą techniką, w tym wizualizacjami 3D. Ważnym elementem inscenizacji mają być wstęgi światełek LED rozciągnięte nie tylko nad sceną, ale także nad kanałem orkiestry. Eric Owens wcieli się w postać rycerza poszukującego miłości, a Susanna Phillips w jego ukochaną, znajdująca się po drugiej stronie morza.

7 stycznia 2017, 18.45
Nabucco (Giuseppe Verdi)
dyrygent: James Levine
reżyseria: Elijah Moshinsky
scenografia: John Napier
kostiumy: Andreane Neofitou
światło: Howard Harrison
w rolach głównych: Liudmyla Monastyrska, Jamie Barton, Russell Thomas, Plácido Domingo, Dmitry Belosselskiy
Monumentalne obrazy potęgi dawnego Babilonu, poruszające sceny upokorzenia Izraelitów, pełne dramatyzmu i religijnego uniesienia sytuacje przenoszą w odległe czasy. Starotestamentowa historia najazdu babilońskiego na Jerozolimę, walka dworskich stronnictw o władzę i niewola Izraelitów są kanwą opery, która w czasach Verdiego poruszała publiczność włoską, widząc w niej figurę zmagań budzącego się narodu z austriackiej dominacji. Ogromną rolę odegrała w tym wspaniała, momentami podniosła muzyka, co doprowadziło do interwencji cenzury i zakazu wystawiania spektaklu. Szczególnym momentem jest odsłona druga III aktu, wystylizowana przez librecistę jak scena z Psalmu 136. Słychać w niej nostalgiczną i przejmującą pieśń uciemiężonych „Va', pensiero, sull'ali dorate...”.

21 stycznia 2017, 18.45
Romeo i Julia (Charles Gounod)
PREMIERA
dyrygent: Gianandrea Noseda
reżyseria: Bartlett Sher
scenografia: Michael Yeargan
kostiumy: Catherine Zuber
światło: Jennifer Tipton
choreografia: Chase Brock
w rolach głównych: Diana Damrau, Vittorio Grigolo, Elliot Madore, Mikhail Petrenko
Historia tragicznych kochanków według Charlesa Gounoda jest jednym z najdoskonalszych przykładów opery lirycznej. Gounod ukazuje dwoje ludzi poszukujących sensu nie tylko w miłości, ale i w śmierci. Miłość i tragiczny wybór są w jego interpretacji drogą do boskości. Na pierwszy plan wysuwa się nastrojowy klimat. Główną rolę odgrywają przeżycia bohaterów, ich rozterki i uczucia – Romeo i Julia to zbiór wzruszających duetów miłosnych. Największe zalety muzyki Gounoda – znakomita instrumentacja, francuska subtelność i niezwykła melodyjność – w tej operze ujawniają się w sposób dobitny.

25 lutego 2016, 18.45
Rusałka
(Antonín Dvořák)
PREMIERA
dyrygent: Sir Mark Elder
reżyseria: Mary Zimmerman
scenografia: Daniel Ostling
kostiumy: Mara Blumenfeld
światło: T.J. Gerckens
choreografia: Austin McCormick
w rolach głównych: Kristine Opolais, Katarina Dalayman, Jamie Barton, Brandon Jovanovich, Eric Owens
Najdoskonalsze romantyczne dzieło operowe czeskiego kompozytora, baśń muzyczna sięgająca po bogaty język harmoniczny, aby ukazać wieczność i przemijalność, nieśmiertelność i nietrwałość, zmysłowość i intymność.

11 marca 2017, 18.45
La traviata
(Giuseppe Verdi)
NOWA OBSADA
dyrygent: Nicola Luisotti
reżyseria: Willy Decker
scenografia i kostiumy: Wolfgang Gussmann
światło: Hans Toelstede
choreografia: Athol Farmer
w rolach głównych: Sonya Yoncheva, Michael Fabiano, Thomas Hampson
Słynne arcydzieło Verdiego w niemniej słynnej inscenizacji Willy'ego Deckera to produkcja, które obiegła niemal cały świat operowy. Była prezentowana na najbardziej prestiżowych festiwalach, a także podczas cyklu transmisji Met: Live in HD. Dziś Traviata należy do najbardziej popularnych oper, jednak jej premiera w Wenecji w 1853 stała się jedną z bardziej spektakularnych klap i skandali w historii opery. Choć Verdi starał się złagodzić w swym dziele wydźwięk oryginału (powieści Dama kameliowa Aleksandra Dumasa syna), to publiczność nie była w stanie znieść na scenie operowej kurtyzany jako postaci pozytywnej, obrazów z domów rozpusty i tego, że akcja rozgrywa się współcześnie. Mimo to rola Violetty Valery (tytułowej „traviaty", czyli z jęz. włoskiego „zbłąkanej") stała się koronną partią największych sopranów, a całe, niezwykle melodyjne i poruszające dzieło – przebojem repertuaru operowego.

25 marca 2017, 17.45
Idomeneusz, król Krety (Wolfgang Amadeus Mozart)
dyrygent: James Levine
reżyseria, scenografia i kostiumy: Jean-Pierre Ponnelle
światło: Gil Wechsler
w rolach głównych: Elza van den Heever, Nadine Sierra, Alice Coote, Matthew Polenzani, Alan Opie
Sam Mozart właśnie Idomenea uważał za jedną ze swoich najlepszych oper. Ze względu na karkołomność partii męskich – Idomenea i Idamanta – dzieło to nie jest wykonywane tak często, jak na to zasługuje. Zaczerpnięta z mitologii greckiej historia króla Krety obfituje w dramatyczne zwroty akcji i typową dla swoich czasów baśniową ornamentykę. Idomeneo wracający z wyprawy wojennej trafia na burzę morską. Bóg Neptun ocala jego życie pod warunkiem, że król złoży mu w ofierze pierwszą napotkaną istotę. Los sprawia, że to Idamante, jego syn… W tle walka dwóch księżniczek, Ilii i Elektry o względy nieszczęsnego Idamanta. Arcydzieło Wolfganga Amadeusza zobaczymy w liczącej ćwierć wieku inscenizacji wielkiego francuskiego reżysera Jean-Pierre Ponelle’a. Spektakl poprowadzi James Levine.

22 kwietnia 2017, 18.45
Eugeniusz Oniegin
(Piotr Czajkowski)
NOWA OBSADA
dyrygent: Robin Ticciati
inscenizacja: Deborah Warner
reżyseria: Fiona Shaw
scenografia: Tom Pye
kostiumy: Chloe Obolensky
światło: Jean Kalman
projekcje wideo: Finn Ross, Ian William Galloway
choreografia: Kim Brandstrup
w rolach głównych: Anna Netrebko, Elena Maximova, Alexey Dolgov, Dmitri Hvorostovsky, Štefan Kocán
Zrealizowany przez Met Eugeniusz Oniegin to przedstawienie tradycyjne. Historia nieszczęśliwej miłości toczy się w XIX-wiecznej Rosji, tak jak w romantycznym poemacie Aleksandra Puszkina, na podstawie którego Czajkowski skomponował operę o tym samym tytule.

13 maja 2017, 18.15
Kawaler z różą
(Richard Strauss)
PREMIERA
dyrygent: James Levine
reżyseria: Robert Carsen
scenografia: Paul Steinberg
kostiumy: Brigitte Reiffenstuel
światło: Robert Carsen, Peter Van Praet
w rolach głównych: Renée Fleming, Elīna Garanča, Erin Morley, Matthew Polenzani, Marcus Brück, Günther Groissböck
Najbardziej wiedeńska z oper Richarda Straussa, twórczo nawiązująca do lekkich i pikantnych dzieł W.A. Mozarta. Pełno tu przebieranek, żartobliwych i niegroźnych pomyłek i oszustw, które mają na celu utarcie nosa zbyt dumnym arystokratom lub zbyt roznamiętnionym podrywaczom. Młodziutki kochanek Marszałkowej otrzyma miłość równie młodej Zofii, a zbyt starzy już na miłość Marszałkowa i Baron Ochs usną się w cień – ona z rezygnacją, on ze wstydem, wystrychnięty na dutka. Reżyser Robert Carsen zapowiada, że umieści akcję w schyłkowym okresie cesarstwa Habsburgów, podkreślając podtekst opery, jakim jest konflikt klasowy na bogatym tle z czerwonego adamaszku. W roli Marszałkowej zobaczymy Renée Fleming, najwspanialszą odtwórczynię tej roli w ostatnich trzech dekadach.

udostępnij

więcej

Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.