Dwa wieki temu publiczność La Scali nie doceniła Turka we Włoszech. Operę zdjęto z afisza po tuzinie przedstawień, gdyż dumni mediolańczycy posądzili Gioacchina Rossiniego o nadmierne wzorowanie się na innym dziele – napisanej rok wcześniej dla sceny weneckiej Włoszce w Algierze. Nie przeszkodziło to kompozytorowi odnosić sukcesów na innych scenach (ani wykorzystywać genialnej uwertury w następnych operach). A jednak Turek we Włoszech popadł w zapomnienie na przeszło sto lat, by powrócić do łask w latach 50. ubiegłego wieku (z pamiętną kreacją Marii Callas jako Fiorilli, żony Don Geronia).
Rzadko grana opera buffa Rossiniego gości na deskach Opery Krakowskiej w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego i pod batutą Tomasza Tokarczyka. Czego możemy się spodziewać po tym ukrytym skarbie? Na pewno muzycznych perełek, jak czarujące arie Fiorilli czy duety z udziałem komicznych basów (warto zwrócić uwagę na Wojciecha Gierlacha w tytułowej roli Selima, który próbuje przekonać Don Geronia do odsprzedania mu małżonki). Wielobarwnym klejnotem będzie kwintet z „tureckim” chórem pod koniec II aktu. Nade wszystko możemy oczekiwać świetnej dramaturgii, erotycznego napięcia i komedii pomyłek, czyli po prostu dobrej zabawy.
Igor Kuranda, magazyn „Karnet”
Kompozytor: Gioacchino Rossini
Reżyseria: Włodzimierz Nurkowski
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Choreografia: Violetta Suska
Obsada:
SELIM | Wojciech Gierlach, Łukasz Goliński, Krzysztof Dekański
FIORILLA | Katarzyna Oleś-Blacha, Anna Wolfinger
DON GERONIO | Grzegorz Szostak, Piotr Miciński
DON NARCISO | Andrzej Lampert, Adam Sobierajski
PROSDOCIMO, POETA | Mariusz Godlewski, Andrzej Biegun
ZAIDA | Agnieszka Cząstka, Monika Korybalska
ALBAZAR | Marek Gerwatowski, Krzysztof Kozarek
BALET, CHÓR i ORKIESTRA OPERY KRAKOWSKIEJ
Premiera: 4 marca 2016