Transmisje z Teatru Bolszoj w Multikinie

Cykle filmowe

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

Przez ponad dwa wieki istnienia zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj (Państwowego Akademickiego Wielkiego Teatru Rosji) wyrobił sobie markę nie tylko wśród wielbicieli sztuki tańca. Widzowie na całym świecie wiedzą, że Bolszoj oznacza najwyższą jakość, mistrzostwo techniczne i niespotykane piękno baletu i opery. Teatr Bolszoj rzadko występuje poza siedzibą, dlatego coroczny cykl transmisji i retransmisji najpiękniejszych przedstawień baletowych z Moskwy stał się prawdziwą gratką dla widowni całego świata.

Program:

26 stycznia 2020
Giselle
muzyka: Adolphe Adam
choreografia: Aleksiej Ratmański
Ukoronowanie stylu romantycznego w balecie, tytuł uwielbiany przez baletomanów całego świata powraca w nowej inscenizacji. Wiejska dziewczyna Giselle zakochuje się w przystojnym młodzieńcu, nie wiedząc, że to książę Albert w przebraniu. Książę nie może ożenić się z ubogą panną, ma już zresztą narzeczoną. Gdy prawda wychodzi na jaw, Giselle umiera z rozpaczy i dołącza do wił – duchów dziewcząt, które zmarły przed ślubem. Nocą, w scenerii leśnego cmentarza, Giselle powstaje z grobu i jeszcze raz spotyka Alberta, którego na miejsce jej spoczynku przywiodły wyrzuty sumienia. Młodzieniec jest jednak w niebezpieczeństwie… W swojej premierowej wersji Aleksiej Ratmański chce ukazać ten kanoniczny balet z nowej, świeżej perspektywy.

26 lutego 2020
Jezioro łabędzie
muzyka: Piotr Czajkowski
choreografia: Jurij Grigorowicz na podstawie choreografii Mariusa Petipy i Lwa Iwanowa
Baletowe arcydzieło w nowej obsadzie: „Jezioro łabędzie” na żywo, prosto z Moskwy, w lutym w wybranych kinach sieci Multikino. „Jezioro łabędzie”, które miłośnicy baletu na całym świecie uważają za arcydzieło arcydzieł. Dopiero wersja choreograficzna Mariusa Petipy z 1895 roku, zaprezentowana w Petersburgu, zdobyła poklask i do dziś istnieje na wszystkich liczących się scenach baletowych w licznych wersjach i przeróbkach. Niemal zawsze niezmienną częścią „Jeziora łabędziego” pozostają słynne „białe” akty, czyli akt II i IV, w których tancerki odgrywające role łabędzi występują w białych tiulowych spódniczkach – paczkach. Co ciekawe, to nie Petipa, ale jego uczeń Lew Iwanow jest autorem tych najbardziej rozpoznawalnych fragmentów, wykonywanych przez tańczące łabędzie.

29 marca 2020
Romeo i Julia
muzyka: Siergiej Prokofiew
choreografia: Aleksiej Ratmański
Wielu choreografów sięgało i nadal sięga po baletową wersję tragedii Williama Shakespeare’a. Nowe spojrzenie na historię kochanków z Werony w choreografii Aleksieja Ratmańskiego, byłego dyrektora baletu Teatru Bolszoj w latach 2004–2008, obecnie choreografa rezydenta American Ballet Theatre, nie przenosi opowieści w inny czas czy miejsce, a jedynie wyostrza dramaturgię. Barwne kostiumy i inspirowane włoskim malarstwem dekoracje dopełniają obrazu kolorowej, zalanej upalnym słońcem Werony, która niespodziewanie staje się miejscem bardzo intymnej tragedii młodych zakochanych. W tych rolach występują gwiazdy moskiewskiej sceny: Jekaterina Krysanowa i Władisław Łantratow.

19 kwietnia 2020
Klejnoty
muzyka: Gabriel Fauré, Igor Strawiński, Piotr Czajkowski
choreografia: George Balanchine
Powstałe w 1967 roku „Klejnoty” to sztandarowy przykład baletu neoklasycznego. Balanchine, amerykański choreograf gruzińskiego pochodzenia, założyciel słynnego zespołu New York City Ballet, stworzył przedstawienie bez fabuły; pokazał w nim różne style tańca, przyrównując je do różnych kamieni szlachetnych. Szmaragdy symbolizują pełną romantyzmu francuską szkołę tańca, rubiny – przesiąkniętą tradycją musicalową szkołę amerykańską, brylanty – skupiającą się na czystej wirtuozerii wykonania klasyczną szkołę rosyjską. Balanchine na pomysł przygotowania „Klejnotów” wpadł podobno podczas oglądania pełnych przepychu wystaw sklepów jubilerskich przy nowojorskiej Piątej Alei.

udostępnij

więcej

Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.